De siste årene har internasjonale toppdesignere som Commes des Garcons, Jimmy Choo, Stella McCartney, Victor & Rolf og Karl Lagerfeld vært gjestedesignere for Hennes & Mauritz og laget luksusklær for en billig penge.

Les fra fjorårets happening: H&M frykter kaos

I dag var det Lanvins tur til å gi H&M et dryss av luksus med lekre tyllkjoler, fargerike og blomstrende kjoler, blazere, vakre og pyntede sko og tunge statement-smykker.

Og også denne gang var interessen enorm:

Allerede fra klokken 01 natt til tirsdag sto folk i kø utenfor Hennes & Mauritz-butikken på Karl Johan i Oslo for å sikre seg en eller flere godbiter.

Til tross for at prisene denne gang var skrudd noe opp, kjolene kostet fra 1.299 kroner og oppover, ble kolleksjonen revet bort fra både butikkstativene og H&Ms egen online-butikk. Nettsiden var umulig å komme inn på store deler av dagen på grunn av voldsom pågang.

Ikke akkurat H&M-priser
Det betyr imidlertid ikke at løpet er kjørt hvis du ennå ikke har sikret deg julebordskjolen:

Allerede tidlig på dagen lå det ute en rekke plagg både på Ebay.com og Finn.no. Men vær innstilt på å betale skjorta - i alle fall på Ebay. Mens den populære tyllkjolen ble annonsert til salgs for 2.000 kroner på Finn.no - som er bare en fattig krone over prisen i butikken, ble samme kjolen forsøkt solgt for hele 750 dollar (4.500 kroner) på Ebay.com.

På Ebay.com kan du også få kjøpt flere av penskoene som kostet 999 kroner i butikken, for 350 dollar - 2100 kroner. En av Lanvins sorte H&M-kjoler gikk for 450 dollar - 2700 kroner - heller ikke det akkurat typiske H&M-priser.

Også ved tidligere gjestedesignerkolleksjoner har dette vært et populært fenomen: Folk stiller seg i kø for å kjøpe de vanskelig tilgjengelige H&M-plaggene - og legger dem ut for online-salg til en stivere pris senere samme dag.

Håp i hengende byttelapp?
I Hennnes & Maritz Norge, kan de ikke annet enn å konstatere at kjolene raskt finner veien til nettbutikkene.

- Vi kan dessverre ikke gjøre noe med det. Men vi har registrert en bedring etter at vi i år innførte begrensning på kjøp av ett produkt av hver del i hver farge, sier pressekontakt i H&M Vibeke Holann til DN.no.

Hun oppfordrer kunder på jakt etter en liten stoffbit av drømmekolleksjonen, om å forsøke å få tak i butikken litt til, før de tyr til nettet.

- Folk har bytterett på varene i én dag, og det vil alltid være noen som returnerer dem. Da er det bedre å forsøke å gå i butikken en gang til og få plagget til vanlig butikkpris, mener Holann.

- Men det er vel litt av gimmicken deres at butikken skal gå tom fort. Dere prøver ikke bare å lokke folk til butikkene en ekstra gang?

- Vi bruker ofte to, tre dager på å selge ut alt, så det er fortsatt mulig, forsikrer hun.

Vil eller må du likevel kjøpe et av plaggene på internett, kan det være en fordel å vite hva varen faktisk kostet i butikken opprinnelig. Fullstendig prisliste på varene i Norge finner du her (ekstern lenke).

Lanvin er verdens eldste motehus, og er kjent for de asymmetriske, voluminøse kjolene, sløyfer, tunge smykker - og en rå finish. H&M-kolleksjonen deres er blitt kalt leken, vakker og elegant av norske moteeksperter i forkant av dagens lansering.

Les også:

H&M gir gass i Asia

Butikk til halv pris (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.