Norske forbrukere har ikke sett så mørkt på fremtiden siden etterskjelvene av den store finanskrisen. Ikke siden desember 2008 har den såkalte Consumer Confidence Index (CCI) for Norge ligget lavere enn i november i år.
Etter fallet sist måned faller Consumer Confidence Index (CCI) ytterligere fra oktober til november, fra minus 1,9 poeng til minus 2,9.
Dette er den laveste CCI siden desember 2008. Det er en markant forskjell i CCI før og etter juli. Mens gjennomsnittet i første halvår var 10,6 poeng, er gjennomsnittet etter fem målinger i andre halvår 2,4 poeng.
Flere tror ledigheten vil stige
Det er den svakeste femmåneders-målingen siden våren 2009, men da var CCI gradvis på vei oppover.
- Den økende graden av usikkerhet og pessimisme som ble registrert hos norske forbrukere i oktober, bekreftes gjennom undersøkelsen i det landsrepresentative utvalget i november. Nordmenn har fått enda svakere tro på både egen og landets økonomi, og stadig flere tror at arbeidsledigheten vil stige de kommende 12 månedene, sier konsulent Henrik Høidahl i Opinion.
- Ikke immune
- Eurokrise, dype økonomiske problemer i flere søreuropeiske land og advarsler fra flere hold om at Norge ikke er immune mot europeisk og amerikansk statsgjeldsproblematikk, skaper bekymring. Så gjenstår det å se om det påvirker handlemønsteret i ukene før jul. Prognoser fra handelsnæringen tyder ikke på det, sier Henrik Høidahl.
Julehandelen vil ifølge næringen øke med tre prosent sammenlignet med fjoråret.
CCI er et gjennomsnitt av forbrukernes forventninger til egen og landets økonomi, arbeidsledigheten og deres muligheter til å spare de kommende 12 månedene.
Les også:
Flere binder renten for første gang på to år
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.