Flyselskapet Norwegian gir ingen informasjon om at kundene har krav på erstatning ved forsinket bagasje. Ingen steder på nettsidene til flyselskapet kan kunder finne informasjon om erstatningsretten, skriver Dagens Næringsliv.

Heller ikke på informasjonsarket som deles ut til passasjerer som spør etter det, opplyser Norwegian om muligheten for å kreve erstatning for utlegg til nødvendige artikler, og fremgangsmåten for dette.

Etter internasjonale regler har imidlertid flyselskapene plikt til å erstatte mange av kostnadene som påløper som følge av forsinket bagasje.

- Det verste er at det ikke blir gitt noen som helst informasjon om hva som skjer, og hvordan man skal forholde seg. All informasjon må man pushe frem selv, sier Rune Eriksen til DN. Eriksen ble selv rammet da bryllupet i Sverige holdt på å gå i vasken da gallaklærne ble liggende igjen på Gardermoen.

Informasjonsansvar
- Det internasjonale regelverket gir forbrukerne klare rettigheter ved forsinkelse av bagasje. For at passasjerene skal kunne nyttegjøre seg av disse rettighetene er det imidlertid en forutsetning at de kjenner til regelverket. Det påligger derfor flyselskapet et klart ansvar om å gi tilstrekkelig informasjon om ordningen, sier seniorrådgiver Elise Korsvik i Forbrukerrådet.

Heller ikke lavprisselskapet Ryanair gir informasjon om erstatningsretten på sine internettsider, mens SAS gir enkelte opplysninger om ordningen. Blant annet ber SAS sine kunder om å ta vare på kvitteringer som dokumenterer kostnader man har blitt påført som et resultat av forsinket bagasje.

Siden mange ikke er klar over at man kan rette erstatningskrav direkte til flyselskapene, velger personer som har reiseforsikring gjerne å rette kravet til forsikringsselskapene.

Dette har du krav på:

* Hvis bagasjen din er bortkommet eller skadet kan du kreve erstatning av flyselskapet

* Er bagasjen forsinket vil du kunne kreve erstatning for nødvendige utgifter til erstatningsklær og toalettartikler. Dette gjelder selv ved kortere forsinkelser, men utgiftene må skyldes et nødvendig behov.

* Erstatningsretten ved forsinket bagasje gjelder kun på utreisen, og ikke på hjemreisen, siden kunden da typisk vil ha tilgang på egne erstatningsvarer

* For flyreiser innenfor EØS-området er det totale erstatningsansvaret begrenset til rundt 10.000 kroner. Utenfor EØS-området kan ansvaret være betydelig lavere.

Kilde: Dagens Næringsliv

Les også: Norwegian truer med å flytte


SAS-sjefen langer ut mot Kjos
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.