Det enkle er ofte det beste, er kolonialmajor Odd Reitan og Rema 1000s slagord. Men de etterlever tydeligvis ikke alltid dette mottoet.
På t-banen og utenfor forretninger i Oslo reklamerer Rema 1000 i disse dager for 300 grams pakker med kyllingkjøttdeig til 15 kroner. Det vil si fem kroner for hvert 100 gram kyllingkjøttdeig, som med enkel hoderegning skal gi en kilopris på 50 kroner.
Det er ikke svaret Rema 1000 har kommet frem til. På plakatene står det 43,33 kroner per kilo.
- Det er helt på trynet, sier en nærmest målløs kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitan-gruppen til DN.no. Hun viser til innkjøpssjef Rema 1000, Tor Erik Aag for ytterligere kommentarer.
Veldig kjedelig regnefeil
- Er det krøll på kulerammen, eller er batteriet i kalkulatoren dårlig?
- Her har det skjedd en veldig kjedelig regnefeil og vi tar ned plakatene med feil kilopris så raskt som mulig. Vi skal fremstå som ærlig overfor kundene, sier Aag til DN.no. Han lover at plakatene med feil pris er nede før helgen.
- Hvordan har feilen oppstått?
- Det må rett og slett ha skjedd en tastefeil eller at noen har lagt inn feil vekt da det ble regnet ut. Det er vanskelig å si, sier Aag, som avviser at det skyldes dårlige egenskaper i hoderegning.
- Det sitter ikke folk og regner på dette i hodet.
Onsdag kveld slet Rema 1000 med å få kontakt med selskapet som har jobben med å sette ut plakatene. Derfor vet ikke butikkjeden hvor mye av materiellet som går rett på dynga. For Rema 1000 er kampanjen for kyllingkjøttdeig stor og i verste fall blir kjeden nødt til å kassere en stor mengde plakater og brosjyremateriell.
- Hva koster glippen?
- Det har jeg ingen kommentar til. Men vi kommer ikke til å produsere opp et nytt materiell, sier innkjøpssjefen.
Har plikt til å opplyse
Det kan likevel koste dyrt å bomme grovt på prisopplysninger i markedsføringen. I forskriften om prisopplysning står det at både salgprisen for varen og enhetsprisen skal oppgis i markedsføringsmateriell og i butikkene. Etter at den siste markedsføringsloven trådte i kraft i 2009 kan butikkene få overtredelsesgebyr som tar utgangspunkt i omsetningen i kjeden.
Rema 1000 har ikke blitt ilagt en slik bot tidligere, og Aag vil ikke spekulere i hva forbrukermyndigheten vil si om pristabben.
- Det får du spørre Forbrukerombudet om.
Men Aag tør ikke garantere at Rema 1000 ikke har gjort seg skyldig i tilsvarende regnefeil tidligere.
- Jeg kan ikke huske det, men det betyr ikke at det ikke kan ha skjedd, medgir han.
- Ikke et stort problem
Fagdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet har ikke vært borti mange lignende saker tidligere:
- Det hender vi får klager på dette, men det skjer ikke ofte, sier han.
Han mener Rema 1000-tilfellet høres ut som en bommert.
- Så lenge de retter opp feilen, får det ingen konsekvenser. Men å oppgi gale prisopplysninger er brudd på markedsføringsloven, og hvis vi ber en butikk om å slutte med dette, men de likevel fortsetter å villede kundene, kan vi fatte et forbudsvedtak fulgt av en tvangsmulkt, sier Jo Gjedrem.
Det Forbrukerombudet derimot har fått en rekke klager på, er at prisen på varen ikke samsvarer med den prisen som står oppgitt i butikkhyllen.
- Det har vi selv vært ute og sjekket - og det er et problem. Prisen skal selvfølgelig være den samme når man kommer i kassen som når man plukker med seg varen fra hyllen, sier Gjedrem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.