Røeggen-saken har ført til en klagestorm på finans og økonomi. Ivar Petter Røeggen og Forbrukerrådet vant i Høyesterett i mars, da småspareren fikk tilbake sparepengene etter at DNB hadde gitt ham dårlig råd.
- Vi kan ikke forklare oppgangen i antall henvendelser på en annen måte enn at Røeggen-saken gir gjenklang. Vi oppfordrer alle som mener seg villedet av banken til å klage, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
DNB måtte ut med 450 millioner kroner til kunder som følte seg lurt. I tillegg måtte DNB betale Ivar Petter Røeggen og Forbrukerrådet 4.758.000 kroner i saksomkostninger.
- Anbefaler kontrakt
De fleste bolighenvendelsene til Forbrukerrådet går ut på kjøp og salg av bolig, husleie og kjøp av håndverkertjenester i forbindelse med oppussing. Forbrukerrådet sier at de fleste problemene kommer som følge av manglende kontraktinngåelser.
- Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært unngått hvis man hadde brukt kontrakt. Få det på papiret, sier Flesland.
Bil på topp
Av enkelthenvendelsene til forbrukerrådet er det bil som troner klart på toppen (se faktaboks).
- Vi anbefaler at folk alltid bruker kontrakt, og at du på forhånd sjekker drømmebilen for feil på et verksted. Det koster noen kroner, men det lønner seg fort, sier Flesland.
Dette er klagetoppen (antall henvendelser i parentes):
1. Kjøp og salg av bil (5346)
2. Husleie (2963)
3. Klær, sko og vesker (1360)
4. Møbler (1245)
5. Hvitevarer (1149)
6. Mobiltelefoner (1099)
7. Digitale varer (993)
8. Kjøp og salg av bolig (973)
9. Finans (944)
10. Abonnementer (895)
LES OGSÅ: Forbrukerombudet refser tv-tilbydere
Forbrukerombudet vil ha slutt på skjult reklame i blogger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.