I august varslet Norwegian at de slutter å fly fra Moss Lufthavn Rygge. Norwegian forlater Rygge
Onsdag ankom Ryanair-sjef Michael O´Leary Oslo for å feire at de har fraktet passasjerer nummer to millioner siden oppstarten fra samme flyplass for to år siden.
På en ikke utpreget diskret måte benyttet O´Leary å markere at en konkurrent er feid av rullebanen, ved å komme ridende inn på pressekonferansen på en gigantisk pappfigur av et Norwegian-fly.
"Bye, bye, Norwegian" stod det på flykroppen - og på halen et bilde av Norwegian-sjef Bjørn Kjos med teksten: "We can´t match Ryanairs low faires".
- Dessverre klarer ikke Norwegian konkurransen med oss på Rygge. Det er nok lettere for dem å konkurrere mot SAS på Gardermoen, forklarte O´Leary.
- Dessverre?
- Jeg er genuint lei meg for at Norwegian trekker seg ut av Rygge. Det er ikke bra for Rygge. Jeg ville foretrekke at Norwegian fortsatte der, og at SAS også hadde noen flyvninger derfra. Jo flere som flyr på Rygge, jo bedre er det for flyplassen, jo bedre er det for alle, sier O´Leary til DN.no.
Vil ikke ha hele Rygge for seg selv
Det eneste lyspunktet Ryanair-sjefen ser ved exit Norwegian, er at det åpner for at Ryainair kan foreta flere flyvninger før de når maksimaltaket som myndighetene har satt på 21.000 avganger og ankomster i året.
Men tanken på at Ryanair skal få "sin egen" flyplass i Moss, liker ikke O´Leary.
- Jeg vil ikke ha hele Rygge for meg selv. Da må vi ta hele kostnaden på markedsføring alene. Og det at flere flyselskaper konkurrerer om oppmerskomhet skaper "noise". Og det er bråk jeg vil ha, sier iren.
Er det en ting O´Leary ser ut til å klare stort sett på egenhånd, er det å lage "noise". Sist han var i Norge, kalte han daværende forbrukerombud Bjørn Erik Thon en idiot. I dag nøyde han seg med å påstå at SAS-kunder har tapt 1,2 milliarder kroner på å ikke fly med Ryanair - samt stuntet med pappflyet.
<b>- Har spart 1,2 milliarder på å fly med oss</b>
All pr er god pr - og den dårlige er den beste!
Den smått eksentriske lavpris-sjefen legger ikke skjul på hensikten med sine utspill og noe uvanlige stil på pressekonferansene.
- Det er en enkel måte å generere billig publisitet på. Det er mye vanskeligere å skape, for ikke å si selge gode nyheter enn å skape og selge dårlige nyheter. Derfor er det perfekt om fagforeningen går ut og sier at vi er løgnere, at vi krangler med våre konkurrenter og de med oss. Det er publisitet som selger seter på flyene! sier O´Leary.
- Har du noen gang snakket med Bjørn Kjos om det?
- Nei, jeg har aldri truffet ham. Jeg vet ikke hvem han er en gang. Noen har fortalt meg at han er sjef i Norwegian.
- Eller det tidligere forbrukerombudet Bjørn Erik Thon?
- Hvem?
- Han du kalte <b>en idiot!</b>
- Å han! Han er fortsatt en idiot! Har han byttet jobb? Det er fordi han var ubrukelig!
Les også Olav Thons begrunnelse for hvorfor han digger Ryanair: - Jeg er jo ikke dum (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.