DnB Nor blir bedt om å dekke tapet en kunde har hatt på sin investering i såkalte strukturerte spareprodukter.
Det er klart etter at Bankklagenemnda tirsdag ettermiddag offentliggjorde sin avgjørelse i saken en kunde har anlagt mot banken. Totalt var 31 milliarder lånefinansierte kroner plassert i strukturerte spareprodukter i 2007.
Les hele saken: Smertefullt nederlag for DnB Nor
Forbrukerrådet har mottatt en strøm av klager på disse produktene.
- Det er grunn til å anta at at Bankklagenemndas uttalelse vil få konsekvenser for andre banker, sier underdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.
Klag til banken først
Ifølge Jensen er første skritt å klage til banken først.
- Hvis de avviser klagen din helt og sier at det er helt uaktuelt å erstatte tapet du har hatt, så må du ta saken videre inn for bankklagenemnda, sier Jensen.
Men dette gjelder ikke alle bankkunder. Tre finansrådgivningsselskap ble fratatt konsesjonen i fjor: Glitnir Privatøkonomi, Totalvekst og Caveo.
- Disse selskapene har ikke gitt lån til folk, men distribuert lån. Har du lånt penger vil til slike investeringer vil kredittyter, altså banken, ha solidarisk ansvar. Da vil det gå på frarådningsplikt eller kredittkjøpsloven, sier Jensen.
- Stiller langt svakere
Har du imidlertid investert egne midler hos disse selskapene blir klageprosessen annerledes.
- Grunnen til det er at disse selskapene ikke har vært medlemmer av Finansnæringens hoevdorganisasjon, og dermed kan de ikke klage til Bankklagenemnda. Så disse bankkundene stiller dessverre langt svakere, sier Jensen.
Forbrukerrådet er imidlertid i dialog med Bankklagenemnda for å få nemnda til å oppheve saker som omhandler Glitnir Privatøkonomi. Dette fordi Glitnir Privatøkonomi var et datterselskap av Glitnir, som var medlem av FNH.
- For å være ærlig, synes jeg Bankklagenemnda har brukt lang tid på dette, sier Jensen som håper på en løsning for Glitnir-kundene på sikt.