- De tradisjonelle filmsystemene som er bygget inn i kabinen og seteryggene vil ikke vare for alltid. Dette er dyrt utstyr for flyselskaper i en verden hvor mange passasjerer har sine egne mobile underholdningsenheter, sier administrerende direktør Michael Small i IT-selskaper Gogo til Los Angeles Times.
Flyselskapene tester nå ut nye tjenester for å tilfredsstille reisende som ønsker å være på nett mens de er i luften. I USA tilbyr American Airlines sine passasjerer å laste ned filmer til egne smarttelefoner eller bærbare datamaskiner under flyturen.
Filmene blir streamet fra en server i flyet, men blir tilgjengelig for brukeren i 24 timer, slik at passasjeren kan starte filmen under flyturen og avslutte den etter at flyet har landet.
IT-selskapet Gogo har installert bredbåndssystemer i mer enn 6.000 flymaskiner, og internettoppkoblingen har vist seg å være svært populært. Ifølge markedssjef Rob Friedman i American Airlines har antall internettsesjoner på deres flyvninger økt med 30 prosent fra januar til juni.
Andre i bransjen tviler likevel på at kundene er villige til å betale for å se langfilmer under flyreisen.
- Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har vært på flytur hvor folk ikke engang vet hvordan man slår på trådløst nett på maskinen, sier analytiker Dan Rayburn i konsulentselskapet Frost & Sullivan.
Han mener det er et stort steg fra å sjekke epost og surfe på nett til å betale for streaming av film.
- Ideen om at brukerne bare skal gå om bord i flyet, skru på trådløst nett, og laste ned video, er urealistisk, sier han.
Les også:
Nå er SAS verdens mest punktlige flyselskap
Norwegian forlater Rygge
Nå skal lavprisflyselskapene granskes
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.