Nå er det 24 boliger og 10 hytter til 15 millioner kroner til salgs på det åpne markedet. Men når de virkelig rike skal handle bolig eller «hytte» skjer dette ofte i det stille.
Meglerkjendis Petter A. Poppe bekrefter at flere av de mest spektakulære handlene i boligmarkedet aldri blir offentlig kjent.
- I den øvre prisklassen ønsker man en viss diskresjon, og da er dette en fin måte å gjøre det på, sier Poppe.
Han har over mange år opparbeidet et nettverk der han vet hvem som er interessert i hva.
15-150 millioner kroner
- Det er viktig at shortlisten er oppdatert. Slik plukker jeg ut kvalifiserte interessenter og kjøpere til den eiendommen, sier Poppe, som har opplevd å selge en 50 millioners bolig ved å ta én telefon.
Han blir ofte kontaktet av folk med velfylt lommebok, som kunne tenke seg en ny fasjonabel bopæl.
– Det er en vesentlig del av denne shortlisten. Og ofte tegner vi søkeoppdrag på vegne av en klient, og finner riktig bolig. Dette er litt unorsk, og er mer vanlig i utlandet.
Da Poppe i vår formidlet Norges dyreste leilighetssalg, på Gimle i Oslo, fikk han i oppdrag å henvende seg direkte til eier. Da hadde interessenten pekt ut noen få objekter på forhånd.
- Vi har cirka ti slike omsetninger i året, sier Poppe, som sier at disse eiendommene ligger i prisklassen 15-150 millioner kroner.
Har du en god historie fra boligmarkedet? Send oss tips!
- Ringer på dørklokken
Terje Tinholt i Norvik & Partnere sier de jobber med en «deal maker-liste», som de internt kaller VIP-liste.
- Dette er en liste med eksklusive kjøpere og selgere, som vi titt og ofte matcher. Vi vil gjerne ut på det åpne markedet, men det er mange som ønsker et direkte salg, sier Tinholt.
I det øvre sjiktet øker porteføljen med slike kunder relativt fort.
- Vi har sterk tro på deal-maker-markedet. Vi jobber i det stille med dette, men det er likevel noe vi satser hardt på, sier Tinholt, som anslår at 15-20 prosent av deres omsetning foregår på denne måten.
Det er ikke bare gamle penger som handler bolig på denne måten. Det kan være alt fra investorer til kirurger som har gjort det godt i eiendomsmarkedet, ifølge Tinholt.
Et typisk oppdrag kan være å skaffe en villa som skal koste 15 millioner kroner i et bestemt område. Da kontakter eiendomsmegleren folk i området og spør om noen vil selge, enten ved å sende et brev eller ved å ta kontakt direkte.
- Det hender vi rett og slett ringer på dørklokken, sier Tinholt.
Spesielle ønsker
- Noen av de dyreste eiendommene blir solgt på en diskret måte, sier eiendomsmegler Christian Haatuft i Terra Eiendomsmegling Geilo, som har rundt 50 prosent av Geilo-markedet.
Han sier disse fritidseiendommene som oftest ligger i timillionersklassen, eller høyere.
- Mange synes ikke det er så spennende å bli slått opp på førstesiden i avisene når de skal selge en eiendom. På denne måten blir det en eksklusivitet for begge parter, sier Haatuft.
Han har mellom fem og ti slike omsetninger i året.
I løpet av et år kommer han i kontakt med mange potensielle kjøpere, og får en oversikt over hva ulike folk synes er viktig.
- Vi har noen som har ytret ønske om helt spesielle ting, og som vil bli kontaktet hvis det for eksempel kommer noe for salg bak Dr. Holms hotell, sier Haatuft.
Anbefaler bred annonsering
- Vi har veldig lite av dette. Jeg kan nesten ikke huske sist, sier megler Miguel Vivot Sørholt.
Han råder kunder til å annonsere på vanlig måte. Både fordi han tror man oppnår høyere pris på den måten, og at spektakulære eiendomstransaksjoner uansett kommer pressen for øre.
Les mer om boligmarkedet på DN.no Privatøkonomi (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.