- Vi har fått signaler fra Kredittilsynet flere ganger og også gjennom det nye Mifid-regelverket. Dette har vi nå tatt til oss når vi nå endrer måten vi skal betjene kundene våre på, sier informasjonsdirektør Rune Wangsmo til DN.no.

Onsdag ble det kjent at Acta endrer kursen i forhold til kundene sine, og strammer inn virksomheten sin overfor småsparerne.

Fra nå av sikter det finansielle rådgivningsselskapet seg inn mot de større og mer profesjonelle kundene.

- Dette er nok en respons på besøkene Kredittilsynet har avlagt, sier underdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

I fjor avla Kredittilsynet Actas filial i Stavanger et besøk for å se om selskapet fulgte reglene for rådgivning og salg av spareprodukter. Acta fikk kritikk, og tilsynet varslet at selskapet ville få pålegg om retting.

Kredittilsynets pålegg offentliggjøres snart
Men arbeidet med Acta-saken har tatt lenger tid for Kredittilsynet enn først antatt, og pålegget har latt vente på seg.

I januar i år bekreftet tidligere seksjonssjef Eystein Kleven i Kredittilsynet overfor DN.no at det kunne dreie seg om begrensninger når det gjelder omfanget av finansiell rådgivning, eller krav til endring av struktur når det gjelder rådgiveres insitamenter.

DN.no er kjent med at Kredittilsynet har vært i kontinuerlig kontakt med Acta, og at Kredittilsynets nye krav til selskapet blir kjent i løpet av kort tid. Mye tyder nå på at Acta har tatt innover seg korrespondansen med Kredittilsynet.

Massiv kritikk mot råsalg av spareprodukter
Acta har måtte tåle massiv kritikk for salget av kompliserte spareprodukter til uerfarne investorer og småsparere. Både DN.no og Dagens Næringsliv har flere ganger omtalt saker hvor Acta har vært involvert.

 

- Råsalget av spareprodukter har helt klart svekket omdømmet til selskapet. Å endre insentivsystemet for rådgiverne kan bidra til et ryddigere forhold til kundene, noe som vil tjene selskapet på lang sikt, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Acta åpner nå for å ta en fast årlig avgift for tjenestene sine, og at provisjonslønnen faller helt bort. De ”små” kundene skal håndteres online og på telefon gjennom nye kompetansesentre, mens rådgiverne først og fremst skal konsentrere seg om de større og mer profesjonelle kundene.

- Er dagens kursendring en erkjennelse av at dere har hatt kunder som ikke burde investert i disse produktene?

- Det er i hvert fall en erkjennelse av at myndighetene har signalisert hva de ønsker. En konsekvens er at vi velger å konsentrere oss om større kunder. Men det skyldes også økonomiske forhold. Det er ganske ressurskrevende å betjene kunder som har mindre kapital å investere, sier Wangsmo og understreker at selskapet ikke er alene om å ha misfornøyde kunder i dagens markedssituasjon.

Diskutér saken under.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.