Statoil har fått på plass den andre sementpluggen på Gullfaks C.

Sementpluggen kom på plass mandag kveld, og operasjonen skal ha foregått uten problemer. Ifølge selskapet er det nå ingen fare for trykk fra olje og gass inn i brønnen.

– Vi er veldig godt fornøyd og er nå et langt skritt nærmere å normalisere situasjonen, sier pressetalsmann Gisle Johanson i Statoil til NTB.

Nå gjenstår sjekk av øvre del av brønnen og toppen av sementpluggen.

– Alt har gått helt som planlagt. Ingen mennesker er skadd, og det ikke noe utslipp til miljø. Det viser at vi er i stand til å håndtere krevende situasjoner i en slik brønn, sier Johanson.

Venter normal drift

Brønnen på Gullfaks C går gjennom to bergformasjoner som inneholder olje og gass under trykk. Statoil har nå sementert de delene av brønnen som har kontakt med bergformasjonen slik at trykket er isolert.

– Hvis undersøkelsene som gjenstår viser positivt resultat, vil situasjonen normalisere seg. Vi håper å gjenoppta bemanning og vanlig drift i løpet av de nærmeste dagene, sier Johanson.

Samtidig ser Statoil på sine egne rutiner for å undersøke om deres brønner kan få en lignende utblåsning som den i Mexicogolfen, skriver Bergens Tidende.

Bellona mener uhellet på Gullfaks C-plattformen i Nordsjøen i mai hadde likhetstrekk med det som skjedde på BP-plattformen i Mexicogolfen.

– Vi følger situasjonen i Mexicogolfen veldig tett, men så langt er lite informasjon tilgjengelig om årsakene til ulykken, sier Johanson.

Vil ha ny høringsfrist

Bellona-leder Frederic Hauge vil be om at høringsfristen for forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet skal utsettes to-tre måneder på grunn av katastrofen i Mexicogolfen. Fristen er 1. juli.

– Vi må vite mer om hva som gitt galt i Golfen før vi går videre med oljevirksomhet i nord, mener Hauge.

Bellona peker på flere fellestrekk mellom uhellet på Gullfaks C og ulykken på BP-plattformen.

I begge tilfeller kom det gass opp på plattformen, og det var ukontrollert innstramming av olje og gass i brønnen. Men på Gullfaks C virket den siste trygghetssikringen, en såkalt «blowout-preventer». Denne sviktet i Mexicogolfen.

Statoil avviser at situasjonen på Gullfaks C kunne ha kommet ut av kontroll.

– Arbeidsprosedyrer var på plass for å håndtere situasjonen, sier Johanson. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.