Merkevarer og logoer på to av deltagernes klær er tidvis «blurret» i sendingene.
Har ikke betalt
Årsaken er at produsentene bak klærne ikke har betalt for å få sine logoer eksponert i tv-programmet.
- Vi gjør dette av hensyn til andre merker som er produktplassert. Hvis hvem som helst kan få eksponert sine merker på tv, så vil den produktplasseringen de andre betaler for ikke ha like stor verdi, sier pressesjef Line Vee Hanum i MTG, som er selskapet som eier TV3.
Å ta betalt for å plassere produkter i norske tv-programmer ble først lovlig i 2013. Siden den gang har produktplassering blitt en stadig viktigere del av økonomien bak tv-produksjoner. På grunn av lisensfinansiering er dette imidlertid fremdeles ikke lov for NRK.
Les også: Vil straffeforfølge spillkjendisene
- Må passe inn
Hanum sier kanalen merker en større etterspørsel fra aktører som ønsker å plassere sine produkter i tv-programmer.
- Samtidig er det et gjensidig ønske og krav fra både oss og kunden om at produktet må passe inn i produksjonen, sier Hanum som legger til at dette betyr at plasseringene ofte er en del av et større samarbeid.
I Paradise Hotel er det Got 2 Be (hårprodukter fra Schwarzkopf), Premium White (tannblekingsutstyr) og Betakaroten (vitamintilskudd for brunere hud) de kommersielle samarbeidspartnerne. Disse blir presentert som sponsorer før og etter programmet, i tillegg til at produktene plasseres rundt på hotellet der produksjonen filmes og brukes av deltagerne.
Les også: TV 2 produktplasserer indisk kokk
Stor økning
Ansvarlig for produktplassering Ole Peder Henriksen i MTG vil ikke ut med eksakt hvor mye inntekter produktplassering gir. Heller ikke økningen de siste årene i kroner og øre.
- Men vi kan si det har vært en betydelig økning, sier Henriksen og fortsetter:
- Det har blitt en viktig del av norske tv-produksjoner, fordi vi nå får finansiert opp produksjonene våre.
I noen programmer forløper produktplassering på den måten at produkter og utstyr som uansett er nødvendige i produksjonen velges fra produsenter som ønsker et samarbeid om produktplassering.
- I «Hele Norge Baker» trengs det for eksempel kjøkkenmaskiner og i «Superoppusserne» må man ha mye annet utstyr, sier Henriksen.
Les også: Fra 0 til 54 millioner på tre år: Disse tallene bør bekymre tv-kanalene mer enn zombier
Avtalebrudd
Når det gjelder Paradise Hotel forklarer han at deltagerne i forkant av deltagelsen skriver under på en avtale om ikke å ha med seg antrekk med store logoer på.
- Deltakerne må få bruke sine personlige klær dersom det ikke er for prangende merker på dem. Skulle logoene bli for store og tydelige blurres de, sier Henriksen og fortsetter:
- Det har tidligere vært tilfellet at noen har prøvd å ta med seg produkter de har egne avtaler på og ønske om å eksponere. Dette har vi vært oppmerksomme på og fjernet dette, sier han og legger til av blurring også kan skyldes støtende tekst eller merkevarer kanalen ikke vil identifisere seg med.
Betalte for genser selv
I mandagens episode av Paradise Hotel var det deltagerne Carl Aksel Jansen og Øystein Myhren Storaa som fikk sine gensere tåkelagt.
- Jeg hadde på meg en genser fra Adidas sin «The Hundreds»-kolleksjon som jeg hadde kjøpt selv, sier Jansen som bekrefter at han har skrevet under på en avtale om ikke å ta med inn egne sponsorobjekter.
- Også store trykk skal man unngå da dette ikke tar seg godt ut på tv, forteller han og legger til at han har forståelse for at kanalen ikke vil eksponere produsenter som ikke har betalt for det. Ifølge ham var også meddeltager Storaas sin genser fra Supreme kjøpt for egne penger.
I etterkant av programmet har Jansen mottatt flere henvendelser om personlige sponsoravtaler.
- Det er avtaler om klær, capser og skjønnhetsprodukter, sier han.
Les også: Betaler millioner for medieoppslag
Ingen «blurring» i TV 2
- Vi har så vidt meg bekjent aldri blurret logoer i en tv-produksjon, sier konsept- og sponsorsjef Espen Barås Bye i TV 2.
Han ønsker ikke si noe om inntektene for produktplassering isolert på TV 2, men bekrefter god økning også der. Kanalen selger ifølge ham konseptsponsorater som består av sponsorplakater på sendingene, digitale løsninger på tv2.no, innholdsproduksjon, utnyttelsesmuligheter og produktplassering.
- For konseptsponsoratene våre kan vi bekrefte en solid vekst sammenliknet med 2015, sier Barås Bye.
- Feil rekkefølge
Ifølge Henriksen i TV 3 er motstridende sponsorinteresser ikke uvanlig i tv-produksjoner.
- Både reality-deltagere og idrettsutøvere prøver å ekponere egne sponsorobjekter på bakgrunn av personlige avtaler, men det er vanlig å lage avtaler om hvorvidt dette skal være tillatt eller om de må holde seg til de sponsorobjeketen som inngår i programmet, sier han.
- Tar dere kontakt med produsentene for å høre om de vil betale for eksponeringen før dere tåkelegger logoene?
- Det blir i feil rekkefølge. Når man kjøper et tv-konsept, sitter man på de kommersielle rettighetene. Hvis deltageren ikke oppgir at vedkommende har kommet inn med en avtale om å bruke programflaten til å reklamere for egen personlig vinning, så kan det i prinisippet være mulig å ta kontakt med produsentene og gi dem valget mellom å betale for flaten eller bli sladdet. Men det er ikke slik vi opererer, avslutter Henriksen
DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.