- Det er kraftige tall. Det er vel én av de mest omfattende refinansieringene som er gjort i Norge, kanskje med unntak av PGS for noen år siden.

Det sier styreleder Glen Rødland i Prosafe om refinansieringen som ble varslet av selskapet i en melding torsdag.

– Kort fortalt er det en total refinansiering av selskapet hvor det er betydelig lettelser i avdrag på bankgjeld, konvertering av obligasjonsgjeld til egenkapital og utsettelse av levering av en rigg.  Det innebærer at vi får reduksjon av avdrag for bankgjeld de neste årene på i underkant av 500 millioner dollar, sier styreleder Glen Rødland i Prosafe til DN

I tillegg vil 290 millioner dollar bli omgjort fra obligasjonsgjeld til aksjer, og styret henter inn minimum 130 millioner dollar til selskapet hvor 40 millioner benyttes til å kjøpe obligasjonsgjeld og 90 millioner går inn i Prosafe som ny egenkapital. HitecVision, som Rødland representerer, har gått inn med 375 millioner kroner.

HitecVision, som Rødland representerer, har gått inn med 375 millioner kroner.

– Sist men ikke minst har selskapet fremforhandlet en avtale med COSCO verftet hvor vi kan utsette leveringen av riggen Safe Eurus fra 2016 til slutten av 2019.  I tillegg har avtalen med verftet en mulighet for å gå ifra riggen i 2019 dersom markedet fremdeles skulle være dårlig, sier Rødland.

- Kraftige tall

Refinansieringen inkluderer ny egenkapital på minst 130 millioner dollar og maks 150 millioner dollar til en kurs på 0,25 kroner per aksje, hvorav 712 millioner kroner er forhåndstegnet av Prosafes to største aksjonærer, North Sea Strategic Investments og M&G, skriver TDN Finans.

Dette er betinget av at sistnevntes individuelle aksjepost i refinansieringen aldri er større enn 29,9 prosent.

– Totalt er dette en likviditetseffekt på cirka én milliard dollar dersom markedet skulle bli dårligere, sier Rødland.

– Hva betyr dette for Prosafe?

– Det betyr at selskapet med stor sannsynlighet vil overleve gjennom lavkonjunkturen som nå utspiller seg i olje- og gassektoren. Prosafe har finansiell rullebane ut 2020. Refinansieringen vil også sikrer selskapet stor markedsmessig tilpasningsevne og konkurransekraft, sier han.

Rødland utelukker imidlertid ikke at markedet kan bli ytterligere forverret og forventer at 2017 blir dårligere enn 2016.

– Men det er en betydelig sannsynlighet for at selskapet vil klare seg gjennom de neste fem årene – også til tross for at markedet eventuelt fortsetter å være dårlig, sier styrelederen.

Dermed får Prosafe en langt bedre posisjon.

– Prosafe er fortsatt et selskap med betydelig gjeld og forpliktelser, men etter refinansieringen er på plass vil selskapet ha moderat belastning i forhold til avdrag. Avdragene er så lave som én prosent per år av bank gjelden de neste tre årene.

Intensivt

Rødland forteller at prosessen, som har pågått over de siste fire månedene, har vært lang og og intensiv.

– Det har vært et godt samarbeid og konstruktive samtaler mellom banker, obligasjonseiere, aksjonærer og verftet som bygger den siste riggen som ikke er levert. Alle har vært villige til å gi for å få på plass en løsning. Det har vært komplisert, men god vilje i hele prosessen, forklarer han.

Fortsatt gjenstår en del etterarbeid. Selskapet må få aksept fra bankene, i tillegg til godkjennelse fra investorene i fire ulike obligasjoner.

- Så vi er kommet et langt steg videre, men vi er ikke i mål, sier Rødland.

ABG Sundal Collier, DNB Markets, Nordea Markets, Moelis & Company, Pareto Securities og SEB fungerer som finansielle rådgivere for selskapet i forbindelse med restrukturering.

Clarkson Platou Securities har gitt råd til selskapets styre, mens Schjødt er juridisk rådgiver for selskapet. Fearnley Securities fungerer som finansiell rådgiver for obligasjonseierne, opplyses det.

Ny avtale med Petrobras

Prosafe har også inngått en endrings- og forlengelsesavtale med Petrobras.

Ifølge avtalen vil boligriggen «Safe Eurus» bli erstattet av søsterriggen «Safe Notos», som vil starte på kontrakten med Petrobras på et tidligere tidspunkt i løpet av fjerde kvartal 2016, mot tidligere i løpet av første kvartal 2017.

I tillegg vil den opprinnelige kontrakten bli forlenget med ytterligere 222 dager fra tidligere en varighet på tre år.

Samlet verdi for den forlengede «Safe Notos»-kontrakten er nå om lag 189 millioner dollar, ifølge en Prosafe-melding torsdag.

En del av avtalen er at Prosafe har gått med på en redusert dagrate med om lag 14 prosent for «Safe Concordia» fra andre kvartal 2016 og å gi Petrobras opsjon for tidlig terminering av «Safe Concordia»-kontrakten ved driftsoppstart av «Safe Notos».

«Safe Notos» vil i juli begynne reisen til Brasil, hvor endelig godkjenningsprosess vil bli gjennomført innen driftsoppstart i fjerde kvartal 2016.

 

Les også: Familien Kjos skapte pilotkaos

Føler seg forsøkt korsfestet av Aftenposten-redaktør

Spår total kollaps av hele pengesystemet i verden

 

Se DNtv:

Kjos: - Det har vært helt forferdelig
Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos sier det har vært forferdelig at reisende ikke har kommet seg på ferie med Norwegian den siste tiden.
01:21
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.