Det er vanskelig å ikke fokusere på prisen når man kjører den nye storsuven til Hyundai. iX55 koster nemlig 900.000 kroner, for denne summen har man et hav av valgmuligheter på bilmarkedet. Hvorfor skal man da velge denne bilen?
Det mest øyensynlige vil i første rekke være å utelukke denne som et alternativ til andre asiatiske storsuver som Mitsubishi Pajero eller Toyota Land Cruiser. Den innehar ikke de samme mulighetene og terrengegenskapene som disse to arbeidshestene.
Da heller den mer mot de jålete premiumsuvene som BMW X5 og Volvo XC90. Men når den opp der?
Finfin motor
Under panseret befinner det seg en V6-dieselmotor på tre liter som yter 240 hestekrefter, og har et dreiemoment på 451 Nm. Ikke ulikt mange av konkurrentene, egentlig. Motoriseringen er finfin, null til 100 km/t går unna på litt over ti sekunder, og toppfarten ligger rundt 200 km/t.
Denne motoren passer i grunn bilen fint, kreftene er ikke i overflod, men de dukker opp når du trenger dem - selv om det sekstrinns automatgiret ikke akkurat er av det kjappeste man finner på markedet. Understellet et stramt og fint, klassen tatt i betraktning, og den takler svinger svært bra.
Lat antispinn
Du merker at det er en stor suv du kjører, selv om den på samme tid er ganske lettkjørt. Plassen er fin, og alle de syv setene er ok å sitte i. I førersetet føler du deg litt som kongen på veien. Firehjulsdriften styrer kreftene mellom hjulene ved behov.
Den går fra å være 100 prosent forhjulsdreven, men inntil 50 prosent av kreftene kan settes ned via bakhjulene. En overraskende sedat antispinnfunksjon gjør at den føles nesten som en bakhjulsdreven bil på vinterføre, da den tillater lettere sladding.
Mye utstyr, men..
Standardutstyrslista er det ikke mye å si på, men gjennomførelsen står ikke til laud. Ta for eksempel den intergrerte mediespilleren, dvs den ser mer ut som en semiintegrert sak: Ja, den kan styres via rattet, og ja, lysstyrke og slik forholder seg til resten av bilen, men det står fremdeles Pioneer øverst på apparatet, og spesielt elegant er ikke integreringen utført.
En annen ting er det nøkkelløse systemet som fungerer på en litt enklere måte enn de mest jålete av konkurrentene. Her må man faktisk trykke på en knapp på dørhåndtaket for å åpne dørene, det holder ikke å røske litt i det.
Hyundai innehar ikke noen form for prestisje i utgangspunktet. Det er i og for seg greit, om det var slik at du bak rattet følte du satt på en hemmelighet i form av ekstremluksus ukjent for den jevne mann og at du kunne le tilbake til alle som ler av deg som Hyundai-kjøper. Men slik er det altså ikke. Plastfølelsen bak rattet er stor, og det er ikke så mye som tyder på at det er en bil til nesten en million kroner man håndterer.
Noen argumenter
Dermed har ikke bilen prestisje eller luksus nok til å konkurrere med premiumsuvene heller. Tilbake sitter man igjen med kun et fåtalls argumenter for å punge ut 900.000 kroner for en Hyundai, det ene er om du er lidenskapelig Hyundai-fan og vil ha Kongen over alle Hyundaier.
Det andre er om du kikker litt på statistikkene når det gjelder kvalitetsundersøkelser på såkalte premiumsuver. Der faller de fleste europeiske merker av med det samme, og på topplistene regjerer de asiatiske merkene.
Les mer: De mest pålitelige suvene
For å understreke at de selv også har tro på kvaliteten stiller Hyundai med fem års garanti, så du vil med andre ord ha mange problemfrie år i denne typen storsuv.
Perfekt bruktbil
Om du skulle gå til innkjøp av denne bilen, har neste eier også noe å se fram til. Det er vel vanskelig å tenke seg et bedre fremtidig bruktkjøp enn en tre år gammel Hyundai ix55. Markedet regulerer ned prisen til nærmere det halve, og kvaliteten holder sikkert i mange år til. Dette hjelper dessverre ikke den som måtte kjøpe bilen ny. Et rykte om bra kvalitet er ikke nok i denne klassen.
Hyundai iX55 bærer preg av at den ikke er beregnet for det norske markedet, og importøren tror heller ikke at salget vil bli spesielt høyt. Bilen kommer som varebil til 520.000 kroner, noe som kan hjelpe salget noe.
Hyundai var av de bilmerkene med mest fremgang i Norge i 2009, iX55 vil på ingen måte bidra til dette i år. Det kanskje mest interessante med denne nye modellen er at den viser litt hva vi kan vente oss av den mer aktuelle iX35, som er en mer folkelig kompaktsuv som kommer på markedet senere i år.
Konklusjon:I prinsippet en finfin bil, men mangel på spisskompetanse og høy pris gjør den uaktuell for det norske markedet.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.