Entusiastenes bilmerke er tilbake etter en bortgjemt tilværelse og magre kår her i landet. Endelig ser det ut til at Alfa Romeo gjennom RSA har fått en stabil importør i Norge. Selskapet som er mest kjent som Suzuki-importør er tydeligvis ikke redd for å satse også på det italienske bilmerket. Til stor glede for bilinteresserte.
I det dieselfikserte Europa er det for tiden ikke så ofte bensin er drivstoffet i biler som skal testes, men når det først skjer er det hver gang en befriende følelse å starte opp motoren uten dieselrakklingen, som har blitt så vanlig.
Når testbilen i tillegg innehar en god porsjon sjarm, slik Alfa Romeo MiTo har, er det med en viss grad av forventing man setter seg inn bak rattet på Alfas minstemann.
Et førsteinntrykk av gode seter og et imponerende utstyrsnivå gjør seg gjeldende i den trange, men ikke for trange kupeen.
Ikke dum og pen
Det er ikke slik at Alfaen kun har utseendet med seg, den hevder seg også i en marginal bilklasse som domineres av den kjøreglade og kvikke Mini, ikke minst i Cooper og Cooper S-versjon.
Og akkurat slike biler må være svært takknemlige å bygge og utvikle, ingen sære krav til størrelse, annet enn at det skal være ganske smått. Innvendig trenger bilen kun plass til fører, resten blir som en bonus å regne. Både passasjerplass og bagasjeromsplass. Her er hovedkravene at bilen skal være kjøreglad, underholdende og lettkjørt, samt kunne by på spennende utseende og sjarm.
Alfaen kommer i så måte ganske langt i å tilfredsstille de forannevnte krav. Den kan ikke by på spesielt mye plass, fører og sidemann foran sitter bra, baksetet er trangt og litt vanskelig tilgjengelig, bagasjerommet har høy lasteterskel, men rommer akkurat nok til en tur for to.
Les også vår test av Alfa Romeo 8C Competizione: «Verdens vakreste bil»
For å kunne utmerke seg i denne klassen må bilen være mer enn kul av utseende, slik for eksempel Fiat 500 er. Den er helt ok å kjøre, men ikke spesielt mye mer enn det. Mini på sin side er også en veldig kul bil å kjøre, og jammen er ikke Alfa MiTo også det.
Vår testbil har en bensinmotor som yter 135 hestekrefter. Null til 100 km/t går unna på 8,4 sekunder. Det er bedre enn en Mini Cooper, men tregere enn den dyrere Cooper S-versjonen.
Turbo Benzina
Kreftene hentes ut av den 1,4 liter store motoren ved hjelp av en turbo, og modell-betegnelsen blir dermed det velklingende 1,4 Turbo Benzina, og dette er ikke det eneste litt eksotiske og ekstra italienske ved bilen. Når tenningsnøkkelen vris om spretter viserne på alle målerne i instrumentpanelet rundt en runde, før de går ned til normalen. På tøft sportsbilvis.
Skal man utnytte bilen til fulle er det første som må gjøres, å stille DNA-knappen foran girspaken i såkalt "Dynamic"-modus. Da reagerer bilen som en bil med et slikt utseende skal når gasspedalen brukes, kontant og spontant. Det er nesten litt underlig at Alfa velger å ha en såpass daff "normal"-modus. Og på grensen av irriterende at bilen ikke kan bli værende i foretrukket modus når den først er valgt.
Styringen er presis og gir god tilbakemelding til fører. Girkassen er i overkant lite presis, men når giret først sitter der det skal, er det fort å få smilet fram under kjøring med den lille Alfaen. Understellet er relativt stivt satt opp, men det skal det være i en slik bil.
På minussiden merker man at det er en småbil under landeveiskjøring. Da støyer det i meste laget fra hjul og vei.
Ullent rykte
Tradisjonelt sett har Alfa Romeo slitt med en noe skrall kvalitet, hvordan MiTo gjør det på det punktet er uvisst, men entusiaster har vist seg å være svært tilgivende når det gjelder slikt. Spørsmålet blir da om den er god nok for alle andre enn de som allerede elsker det italienske bilmerket.
Skulle det likevel vise seg at bilen faller lett fra hverandre, kan eventuelle kjøpere trøste seg med at hilseplikt er obligatorisk blant de som sitter i samme båt som deg, Alfaistene. Du får garantert mer respons enn om du skulle velge deg en Polo eller hvilken som helst annen småbil.
Konkurrenter
Hvis Oslo kommune hadde utstyrt sine hjemmehjelper med MiTo istedenfor Yaris eller lignende, så hadde kanskje mannlig rekruttering i omsorgsyrker tatt seg opp.
Spøk til side. Mini blir den mest innlysende konkurrenten, og utseendet er, hvis du ser bort fra det retro-kule med Minien, til fordel Italia.
Den kommende Citroën DS3 sies også å ha Mini-kjøreegenskaper, så konkurransen i klassen hardner til. Alfa Romeo er et hyggelig bekjentskap i en underholdende bilklasse. Vi ser også frem til at storebror Giulietta kommer på markedet senere i år, klarer Alfa å beholde noe av sjarmen og kjøreegenskapene til lillebror MiTo blir den et spennende alternativ i en enda kjedeligere bilklasse enn den MiTo konkurrerer i.
Konklusjon:Upraktisk og underholdende småbil som scorer mye på ekstrem sjarme og fine ytelser.
Se også levende bilder den nye kompaktbilen som kommer på det norske markedet senere i år:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.