Når man skal definere hva som virkelig er en bra bil, for ikke så si den beste bilen der ute, er det en del krav som bør innfris.

Det er mange av dem som mener for eksempel at siste generasjon Porsche 911 er verdens beste bil. Og ja, den er rask, og allsidig til sportsbil å være, men duger egentlig ikke til stort annet enn underholdende befraktning av store ego. At den er en ekstremt bra sportsbil, overskygger ikke at det er en upraktisk bil når ting eller flere familiemedlemmer skal komme seg fra a til å.

Da er nesten alle andre biler bedre. For eksempel hevder Mercedes at luksusbilen S-klasse er verdens beste bil.

Joda, den er også knakende god, men det er et noe spesielt valg. Den er på langt nær like allsidig som nye Range Rover Sport. For dette er en bil som er god på alt. Absolutt alt.

Se bildeserien her

Familiebil
- Jeg elsker denne bilen, kommer det fra baksetet.

Ikke så underlig kanskje, der poden sitter høyt med god oversikt, og stirrer inn i nakkeputen foran. Bakseteunderholdning er en selvfølge i den nye Range Rover Sport. Barnevakten er vel verdt prisen på 18.000 kroner ekstra.

- Jeg elsker også denne bilen, kommer det fra passasjersetet foran.

I ekstremt komfortable seter med høy sittestilling der du ser ned på medtrafikkantene, samt fraværet av støy både fra bil, vei, luft og et ellers livlig baksete, er det heller ikke så rart. Lengden er økt noe fra forrige versjon, men viktigst for innvendig plass, så er akselavstanden 18 centimeter lengre. Det innebærer at den kan bestilles som syvseter.

Komforten i luksuslimousinklassen sikres av et særdeles bra fjæringssystem og en veltilpasset åtte-trinns automatgirkasse.

Familiebil - check!

Fin materialkvalitet og superkomfortable lenestoler er det som venter på innsiden.
Fin materialkvalitet og superkomfortable lenestoler er det som venter på innsiden. (Foto: Embret Sæter)

Pappabil
En fleksibel og fantastisk dieselmotor på 292 hestekrefter sørger for fremdriften. Dreiemoment en tråkkemaskin verdig er tilgjengelig fra lave turtall, slik at halv gass er mer enn nok det meste av tiden.

I takt med at kilometerene tilbakelegges vokser også sjåførens kjærlighet til denne bilen. Selvsagt var det høye forventninger etter at den nære slektningen Range Rover overbeviste og sjarmerte stort ved første møte tidligere i år. Nå er jeg overbevist om at denne bilen faktisk er enda bedre.

Du får ikke trangen etter å grisekjøre, som man gjør for eksempel med en motorsterk Audi eller BMW. Dette er en bil som oser av sofistikert eleganse. Den nye Sport-versjonen har i likhet med storebror Range Rover slanket seg betraktelig ved å skifte ut stål med aluminium. 420 kilo mindre å drasse på gjør mye med både ytelser og forbruk.

Akselerasjonstiden er oppgitt til 7,2 sekunder, noe som er mer enn to sekunder raskere enn forrige utgave. At forbruket også har gått ned med to desiliter på milen, er adskillig viktigere.

Prinsipper om at suv er fyfy og uakseptabelt for en bærekraftig utvikling, forsvinner som dugg for solen etter en kort tur.

- Jeg elsker denne bilen.

Bil for far - check!

Den nye RR Sport er en Master of all trades.
Den nye RR Sport er en Master of all trades. (Foto: Embret Sæter)

Hyttebil
Klisjeen om at dette er en bil som kan brukes til hverdag og fest er påtrengende. Det finnes ikke noen annen bil du kan kjøre i griste gjørme til langt opp på stigtrinnene, som samtidig like selvfølgelig befrakter deg ned til kveldens operaforestilling, der du kan sette av mor, før du forlater bilen godt parkert i en snøfonn.

Med et avansert firehjulsdriftsystem og en rekke programmer som tilpasser bilen etter hva slags overflate du har beveget deg ut på, sørger for at du kan kjøre hvor du ønsker. Bokstavelig talt. Nå er ikke slikt lov i Norge, men veien opp til hytta trenger knapt nok å brøytes lenger med denne bilen i stallen.

Den brautende fremtoningen på utsiden glemmes straks man stiger opp og entrer særdeles gode lenestoler. Det firkantede eksteriøret gjør oversikten over den gigantiske bilen god, du vet hvor endene til enhver tid er, og skulle du bli i tvil, er det bare å sjekke ut omgivelsene via kameraene som sørger for den totale oversikt i alle retninger.

Bil for all slags terreng - check!

Se bildeserien her

Alsidigheten selv
Range Rovers nye Sport-utgave drar i to forskjellige retninger på en og samme gang. Den har blitt både mer luksuriøs og mer brukervennlig. En etterlengtet vektreduksjon har gjort bilen svært godt.

Range Rover Sport utsondrer en tidløs sportslig eleganse, som utkonkurrerer alle andre. Den er allsidig og god til alt.

Det er å håpe at den rufsete kvaliteten på engelske biler har blitt bedre med årene, slik at Range Rover Sport er en like knakende god bil for de som skal leve med den, som vi synes den er.

En vektreduksjon på over 400 kilo gir både lavere forbruk og raskere akselerasjon, i tillegg til at kjøreegenskapene forbedres.
En vektreduksjon på over 400 kilo gir både lavere forbruk og raskere akselerasjon, i tillegg til at kjøreegenskapene forbedres. (Foto: Embret Sæter)

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.