På Mercedes' øverste hylle finner vi CL-klassen. Bilen er en coupé-utgave av luksuslimmoen S-klasse, og lenge gikk det rykter om at den også skulle hete S-klasse coupé, slik lillebror E-klasse også har en coupé-versjon. Nå sies det at det ikke blir noe navnebytte før en helt ny modell kommer i 2013.

Bilen heter altså fremdeles CL, og kommer som 2011-modell i en ansiktsløftet utgave.

Under panseret kommer CL500 med en ny 4,7-liters V8-motor som ved hjelp av to turboer yter 435 hestekrefter. Modellen erstatter CL500, og motorvolumet er ned fra 5,5 liter, og ytelsen opp fra 388 hestekrefter, som seg hør og bør i vår tid. CO2-utslipp og forbruk er også mindre enn dagens modell.

Null til 100 km/t går unna på like under fem sekunder med denne motoren. Er ikke dette kjapt nok, gjør CL600 samme øvelse på 4,5 sekunder. Med en V12-motor på 5,5 liter og 517 hestekrefter.

Se video av CLS 63 AMG:

På toppen kommer det etterhvert to AMG-modeller. CL 63 AMG får den nye 5,5-liter store V8-eren på 544 hestekrefter. Vi har nylig prøvd den helt nye motoren i S-klasse, og kommer snart tilbake med testartikkel på den.

Stor reduksjon i CO2 avgiften mer enn kompenserer for økningen i effekt, og gjør at nye generasjon CL 63 AMG får en pris som er 175.000 kroner lavere enn for forgjengeren.

CL 65 AMG fortsetter med V12-motoren på seks liter som yter 630 hestekrefter og gir et massivt skyv med sine 1000 Nm i dreiemoment. Vi testet en slik bil tidligere i år, og ble svært imponert over de enorme kreftene.

Les mer her: På tur med gullrekka

Den nye CL koster fra to millioner kroner. Her ser du prisene:

Store bilder: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.