Høyesterett har nettopp avsagt dom i striden om rederiskatten, der stemmegivningen endte med en hårfin 6-5-seier til rederiene.
Striden har stått om regjeringen skulle kunne kreve inn 14 milliarder kroner i utsatt skatt. Dessuten ble rederiene pålagt å avsette syv milliarder kroner til miljøtiltak. Hvis ikke ville også disse milliardene bli innkrevet som skatt for årene 1996 til 2007.
Kort tid etter at regjeringen i september 2007 annonserte at den ville kreve inn deler av den såkalte skattekreditten i forbindelse med overgang til ny ordning for tonnasjeskatt, begynte deler av rederinæringen å true med rettslige skritt.
- Ulovlig
Rederiene mente at overgangsordningen stred mot Grunnlovens paragraf 97 som forbyr lover med tilbakevirkende kraft.
Det har Høyesterett nå sagt seg enig i, med knappest mulig margin.
Saken endte i Høyesterett etter at tre separate rederier gikk til søksmål etter å ha mottatt skatteavregningen for 2007. En av disse var Bergshav med hovedkasjonær Atle Bergshaven i spissen. Før opplesningen begynt var rederen meget spent på utfallet av saken.
- Puster lettere
Da seieren var i boks og Bergshavens rederier slipper ekstraregningen på 300 millioner kroner, satt smilet løst.
- Nå kan jeg puste litt lettere, sa Bergshaven til DN.no. Likevel merket han seg at det var en seier med knappest mulig margin.
- Det er skummelt at seieren var så knapp. Det hadde vært hyggeligere med et klarer flertall, fortsatte han.
Da opplesningen startet klokken 9.15 fredag morgen var det for en stappfull rettssal.
Etterhvert ble det klart at førstevoterende dommer Karl Arne Utgård mente overgangsordningen som totalt ga rederinæringen en skatteregning på 21 milliarder kroner, er ulovlig.
Andrevoterende Magnus Matningsdal mente, i motsetning til Utgård, at Stortinget må ha såpass stor handlefrihet for å bestemme reglene for inntekts- og formueskatt at det i en sak stor samfunnsmessig betydning ikke ville være lovstridig å gi en lov tilbakevirkende kraft.
Tappet egenkapitalen
Administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund har medlemmer som opplever en ny økonomisk virkelighet i kjølvannet av finanskrisen. Skattekravet har tappet egenkapitalen i mange rederibedrifter og bragt flere selskaper i konflikt med betingelser bankene stiller i sine låneavtaler.
Nå kan Henriksen og medlemmene hans finne frem champagnen.
- Pinlig
Den tapende part, Finansdepartementet, har ennå ikke kommentert dommen. Det har derimot skattepolitisk talsmann i FrP Christian Tybring-Gjedde:
- Jeg er glad for at rederiene har vunnet frem. Dommen er helt i tråd med det FrP hele tiden har hevdet at de nye skattereglene var i strid med grunnloven. Det er pinlig at næringslivet i et demokratisk land må gå helt til høyesterett for fastslå at staten ikke kan kreve inn skatter med tilbakevirkende kraft, sier han.
Han er nå opptatt av at regjeringen ikke bruker nederlaget til å konstruere nye skatteregler for sjøfartsnæringen.
REDERISKATTEN
* Stortinget med sitt rødgrønne flertall vedtok i 2007 at en utsatt skatt for rederiene i den gamle rederiskatteordningen fra 1996 skulle tas til beskatning. Summen som må betales fra en rekke rederier er 14 milliarder kroner.
* Aust-Agder tingrett behandlet et søksmål fra rederiet Bergshav ifjor og konkluderte med at skatten måtte betales. Oslo tingrett behandlet et tilsvarende søksmål fra BW Gas og Farstad Shipping og kom frem til at skatten ikke skulle betales fordi vedtaket var i strid med Grunnlovens paragraf 97 som sier at Ingen Lov maa gives tilbakevirkende Kraft .
* I januar ble saken ført for Høyesterett i plenum.
DN.no kommer med mer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.