- Vi kan ikke ha en global monopolist som stikker av med pengene norsk reiseliv har jobbet hardt for, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
NHO Reiseliv er Norges største fellesorganisasjon for reiselivsindustrien. De har lenge kjempet for å få Konkurransetilsynet på banen for å undersøke de store reiselivsoperatørene.
Konkurransedirektør Christine Meyer og Næringsminister Monica Mæland starter sammen et prosjekt for å undersøke om de store nettportalene handler i strid med norsk konkurranselov (se faktaboks).
De mener dette er et globalt så vel som norsk problem, og peker overfor DN spesifikt på den globale reiseoperatøren Expedia.
- Kjeder som Expedia opererer med såkalte prisparitetsklausuler. Det gjør at man ikke får konkurranse om prisene, sier Meyer til DN.
Les hele saken her: Her skal Konkurransetilsynet undersøke ulovlig konkurranse
NHO: Store penger
Devold og NHO ønsker Meyer og Mælands initiativ velkommen.
- Vi ønsker å sørge for at de største aktørene ikke går inn med konkurransekrav som er i strid med norsk konkurranselov, sier NHO-sjefen.
Nettbaserte reiselivsoperatører formidler hotelltilbud og lar kundene sammenlikne og vurdere pris, standard og andre kriterier. Operatørene tar en andel, gjerne opp mot 25 prosent av bookingprisen, av alle bestillinger, og krever ofte at hotellene ikke tilbyr lavere priser enn de som står oppført på portalene. De er det som kalles prisparitetsklausuler. Det norske markedet domineres av to store aktører; Expedia og Booking.com.
- Den norske reisebransjen er tøff å drive, og vi må prøve å sikre at norske aktører får gunstige vilkår fra de store nettportalene. Vi har fått bekymringsmeldinger fra våre hoteller om de høye prosentene til portalene. Det er store penger de sitter igjen fra prosentene de får fra online-bestillinger til norske hoteller, sier Devold.
Hun trekker frem at portalene på tross av dette har bidratt til en jevn økning hotellbookinger i Norge, men har bydd på store utfordringer for en rekke mindre hotellforetak.
- Jeg kjenner til flere enkeltbedrifter som har følt seg tvunget til å ikke være en del av webportalenes tilbud. Det er enten fordi de ikke har råd til å gi fra seg kommisjonen til portalene, eller at de er usikre på om det er ulovlig konkurranse involvert.
- Likevel føler mange seg presset til å akseptere portalenes betingelser av frykt for å miste bestillinger, sier hun.
Andre populære saker på DN.no i dag:
Denne grafen skal varsle neste krise
Test: Iphone 6 mot Sony Xperia Z3
Her kan boligprisene falle 10-15 prosent
- Urettfedig konkuranse
Tidligere har Norges største hotellkjede, Petter Stordalens Nordic Choice Hotels, vært involvert i en årelang disputt med blant annet Expedia, som handler om prisparitetsklausulene.
- Det er lett å bli enige om at den praksisen er urettferdig konkurranse. Vi forbeholdt oss retten til å selge bookinger til vår pris, så nå gjelder disse prisparitetsklausulene ikke lenger for oss, sier administrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.
Nylig ble disse klausulene forbudt i Tyskland. Silseth mener det er mye arbeid å gjøre for å sikre rettferdig konkurranse blant de store nett-aktørene i Norge.
- Slike reiseportaler er bra og er kommet for å bli. Men det er fortsatt en forretningslogikk og en del ting som disse portalene gjør som ikke er i kundens beste interesse, mener vi. Portalene sitter med stor makt og bruker denne, sier Silseth.
Han forklarer at det er de hotellene som betaler mest provisjon som kommer først opp. Dette er info kundene bør ha, men ikke kan få, mener han. Silseth ønsker undersøkelsene mot web-portalene velkommen.
- Vi tror og håper at det blir såpass stor konkurranse at de få, store aktørene ikke lenger kan kreve kunstig høye kommisjoner. To aktører er for lite, og det er ikke lenge siden prosentene de tok var oppe i 25 prosent. I dag er det kanskje noe lavere, anslår han.
- Vil hjelpe Konkurransetilsynet
Den globale reisegiganten Expedia er verdens største formidlingsportal for hotellopphold. Nylig kjøpte selskapet opp en australsk konkurrent for nesten fire milliarder kroner.
Årlig formidler det USA-baserte morselskapet Expedia Inc., som også står bak blant annet nettsiden Hotels.com, hotellopphold over hele verden til omtrent 2,8 milliarder kroner.
Selskapet er ikke registrert i Norge. DNs henvendelser besvares derfor på e-post fra ledelsen i England.
- Expedia er dedikerte til å gi reisende det bredest mulige utvalget av reisealternativer til konkurransedyktige priser, og fremhever hoteller til sine reisende basert på en rekke faktorer som inkluderer popularitet, gjesteomtaler og relative konkurranseevne i det geografiske området man søker etter. Ved å gjøre dette hjelper vi både reisende og hotelleiere gjennom å fremme økt åpenhet og større valgfrihet i markedet. Expedia mener derfor at sin forretningspraksis er bra både for hotellene og forbrukerne, skriver selskapet i en uttalelse formidlet til DN.
Expedia legger til at de gjerne vil «hjelpe det norske Konkurransetilsynet i å utføre arbeidet innen området som de nå ønsker å se nærmere på.»
Les også på DN.no:
Denne grafen skal varsle neste krise
Test: Iphone 6 mot Sony Xperia Z3
Her kan boligprisene falle 10-15 prosent
Nå kan selv en Lamborghini være lydløs
Regjeringen varsler slutten på oljealderen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.