– Kundene sier til oss at de er mer opptatt av hva de får igjen for pengene sine. Og nå, med den svake kronen, mener de at de får mer igjen innenlands, sier Trine Skarpnes. Hun er leder for konferanseavdelingen i reisebyråkonsernet Egencia.
Bestiller tidlig
Og SSB-tallene for januar kan tyde på at valutaeffekten nå kommer for fullt. Hotellene i Norge fikk en økning på 15 prosent i antall overnattinger fra kurs- og konferansemarkedet. Tallene for hele 2015 viser en økning på snaut fem prosent sammenlignet med 2014.
– De fleste virksomhetene bestiller gjerne sine kurs- og konferansearrangementer ett år i forveien og har bestemt seg for hvor de skal bruke pengene sine. Derfor merket vi ikke noen særlig dreining i dette markedet gjennom det meste av fjoråret, forklarer Trine Skarpnes.
– Vi har rundt 3000 arrangementer årlig hvorav 1700 har gått utenlands. Nå ser vi at de av kundene som reiser utenlands, bruker mindre penger til flybilletter og hoteller. Samtidig er det en dreining mot å avholde kurs og konferanser innenlands. Det gjelder særlig for offentlige virksomheter. Disse utgjør omtrent 40 prosent av våre kunder, og er opptatt av signaleffekten i vanskeligere tider for Norge og ønsker å vise måtehold, sier hun.
Egencia har dermed færre kurs- og konferanse-arrangementer i de mest brukte europeiske storbyene. Og sterk dollar betyr at færre reiser til New York.
Oslo ikke lenger for dyrt
Samtidig som norske virksomheter i større grad holder arrangementene innenlands, er det en kraftig økning i antall forespørsler fra særlig danske og svenske kunder i Egencia-konsernet som nå synes det prismessig er blitt interessant å legge kurs og konferanser til Norge.
– Dette er noe nytt. Det har nesten ikke vært noen slike forespørsler tidligere, sier Skarpnes.
Det merker Bente Bratland Holm, administrerende direktør i markedsføringsorganisasjonen Visit Oslo.
– Vi har en stor økning i antall forespørsler fra bedriftsmarkedet. De tre første månedene i år er økningen på 20 prosent. Og det er ikke lenger noe tema at Oslo og Norge er for dyrt for utenlandske selskaper.
– Takket være kronekursen?
– Ikke bare. En destinasjon kan jo være så billig som bare det uten at den har attraksjonskraft. Så dette handler selvfølgelig om at vi kan friste med 100 direkteflighter fra utlandet og at Oslo har utrolig mye å by på. Så kommer valutaeffekten på toppen, og da stemmer alt. Vi har også sendt ut obsvarsler til bedriftskunder i hele Europa om at valutaen gjør det spesielt gunstig å reise til Oslo nå. Vi jobber særlig med Sverige, Tyskland og Storbritannia og merker at vi ute på salgsmessene får langt flere forespørsler enn noen gang. Og dette er i stor grad forespørsler fra virksomheter som aldri har vært i Norge før, sier hun.
Svein Arild Steen-Mevold, sjef for hotellkjeden Scandic i Norge, sier det er lettere å få gjennomslag i utenlandske kurs- og kongressmarkeder nå som ikke prisforskjellen er noe tema.
Stort potensial
– Og i tillegg har Norge et godt hotellprodukt samtidig som vi oppfattes som en trygg og attraktiv destinasjon, sier han.
– Men på det norske kurs- og konferansemarkedet kan ikke jeg se noen veldig klar tendens ennå til at bedrifter flytter trafikk fra utlandet til Norge. Men det ligger åpenbart et stort potensial der for norske hoteller, mener han.
– Valutaeffekten merker vi helt klart tydeligst innen ferie og fritid. Der har det vært oppdemmet reiselyst som nå blir forløst. Det var rekord i ferie- og fritidsovernattinger i Norge ifjor og det blir trolig ny rekord i år. Men samtidig opplever hotellbransjen at losjiinntekten fordelt på alle rom, det vi kaller revpar, står ganske stille.
Steen-Mevold forklarer statiske inntekter med oljekrisen.
– Det er en litt underlig krise vi har, med veldig bra tall fra Oslo/Gardermoen og i Nord-Norge, men stillstand i revpar hele landet sett under ett. Og det er jo aldri bra for en bransje med stillstand, sier Steen-Mevold.
Les hele avisen her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.