En 600 kvadratmeter stor messehall. I fjellheimen. Det er det hotelldirektørene på Geilo mener skal til for å vinne tilbake noen av konferansegjestene de har tapt til bynære storhotell de siste åtte årene.
– Før påske hadde vi bilprodusenten Subaru på besøk i to uker med internasjonal presse og det hele, forteller hotelldirektør ved Vestlia Resort, Roger Espeli.
Hotelleier Pål Gundersen har de siste to år investert nærmere 300 millioner i utvidelser av hotellet, blant annet ved å bygge en konferansehall som kan ta opp mot 600 gjester.
– Hadde vi ikke hatt den nye hallen hvor Subaru kunne kjøre bilene inn og vise dem frem, i tillegg til at de kunne testes ute på snøføre, kunne vi ikke sagt ja til et sånt arrangement.
Tapt millioner
Med Vestlia Resort i spissen ønsker de klassiske fjellhotellene på Geilo; Dr. Holms og Bardøla å satse på segmentet for de virkelig store konferansene.
De store konferansemagnetene på Geilo har slitt i motbakke og mange har tapt penger de siste årene. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at antallet konferansegjester i Norge har ligget på det samme nivået siden 2008.
Men stadig flere firmaer lar seg lokke av de nye bynære storhotellene, som Petter Stordalens Choice-hoteller og hotellene i Scandic-kjeden.
– Det er ingen tvil om at særlig utbyggingen av Gardermoen har ført til mindre konferansetrafikk for oss på Geilo, til tross for at vi ligger perfekt plassert mellom Bergen og Oslo, sier Espeli.
– Mye av den investeringen og oppgraderingen vi har foretatt de siste årene har vi gjort for fritidssegmentet, men vi trenger større dekningsgrad også i ukedagene – da er konferansemarkedet viktig. Vi har manglet kapasitet til å tiltrekke de virkelig store kundene.
Låner senger av naboene
Dr. Holms som selv har en konferansesal som kan ta 230 personer er veldig glade for Geilos nye store hall.
– Vi har tidligere måttet takke nei til forespørsler av det store slaget fordi vi selv er for små. Nå kan vi henvise til Vestlia og selv tilby sengeplasser, sier hotelldirektør ved Dr. Holms, Gro Odden.
Også på Bardøla er de glade for at Vestlia har investert generøst. De stiller senger til disposisjon når storinnrykket melder seg.
– Vi har allerede merket økt behov etter at den nye hallen kom, sier hotelldirektør for Bardøla, Arill Ottersen, som forøvrig mener at nedturen for fjellhoteller på konferansemarkedet er overdrevet.
Fjellhotell er hobbyprosjekt
Det mener ikke eier av Choice-kjeden Petter A. Stordalen som er den største aktøren på det skandinaviske konferansemarkedet .
– For ti år siden hadde man ikke det samme konferansetilbudet ved flyplasshoteller eller andre bynære alternativ til høyfjellet. Å sitte fire timer i bil for å komme seg til Geilo er fire timer tapt arbeidstid, sier Stordalen og utdyper:
– Hvis du har 200 deltagere som skal kjøre fire timer opp og fire timer ned fra fjellet, er det samme som å kaste bort 200 arbeidsdager. Dette er ikke noe jeg finner på for å være negativ. Det er hyggelig at de bygger ut på Geilo, men deres tid som kurs- konferansedestinasjon er forbi.
– På den andre siden er det veldig mange som ønsker naturopplevelser og treningsmuligheter?
– Jo, selvfølgelig, det finnes unntak. Men som hotelleier lever du ikke av unntakene. Du lever ikke av jul og påske og noen få weekender. Du lever av det som skjer mellom påske og jul.
Færre drinker i baren
Stordalen har trukket seg ut fra både Hafjell og Fagernes. Likevel har han et hotell i naturskjønne omgivelser i Åre i Sverige; Copperhill Mountain Lodge.
– Ja, jeg har ett, som jeg kjøpte av tidligere eiere som hadde tapt 600 millioner kroner. Copperhill er mitt hobbyprosjekt. Det går godt, men det er ikke der vi tjener de store pengene.
Espeli på Vestlia er ikke nervøs for å ha bygget forgjeves og mottrends. Allerede etter påske har han en stor konferanse for frisører med 400 gjester. Det er også booket opp inn i sommerhalvåret når ski og snø ikke kan stå for moroa.
– Vi er kommet inn i et helt nytt segment. Det er mange hotell som kan ta imot grupper på 40 eller 100 konferansegjester, men ikke like mange som kan takke ja til opp mot 600 stykker. Det gjør at vi nå merker interessen også fra de store eventbyråene, sier Espeli.
– Det er ikke like mye fest og sene netter som tidligere. Folk skal ha god mat og vin, men det er mindre drinker i baren. Gjestene vil tidlig opp og ut i naturen. De er glade for å oppleve noe annet enn de gjør hver dag hjemme i byen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.