- Fra tidligere år kan vi se at når det har vært avslapning i konjunkturene i Norge har det slått positivt ut for oss, sier daglig leder Sverre Larsen i Den Norske Turistforening.
Ekspertene spår mørkere tider i vente for norsk økonomi. Det fryktes at 2015 skal bli et «svart år». Lavere lønnsvekst, lavere oljeinvesteringer og høyere ledighet er blant økonomenes forventninger.
Det er imidlertid ikke alle bransjer som vil tape på nedgangen AS Norge har i vente.
Ifølge ferske tall fra NHO Reiselivs økonomibarometer for fjerde kvartal tror 77 prosent av norske reiselivsbedrifter at markedsutsiktene for 2015 skal bli bedre eller uendret.
32 prosent av bedriftene tror på en bedring i markedet til neste år.
Flere vil feriere i Norge
- Et fall i kronekursen vil for norsk reiseliv gi dobbel positiv effekt, da det blir billigere for nordmenn å feriere i eget land enn å reise til utlandet og billigere for utenlandske turister å feriere i Norge, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.
Ifølge henne har nordmenn blitt mer valutabevisste. Hun tror flere vil ta en langhelg på hytta til fordel for en langhelg i utlandet, som følge av den svake kronen.
- For norsk reiseliv kan dette være positivt ved at flere tilbringer ferier og helger i eget land. Selv om man er på hytta så spiser man gjerne en dag ute på den lokale restauranten, står i alpinbakken eller tilbringer en dag på spa, sier Krohn Devold.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at nordmenn gjennomførte ti prosent flere innlandsreiser i tredje kvartal 2014 sammenlignet med samme periode i fjor.
- For 2015 vil nok reising i eget land øke, og utenlandsreiser går ned grunnet kronekursen, sier Krohn Devold.
Turistboom i Norge
Den svake kronen gjør ikke bare at nordmenn holder seg i Norge. Ifølge Krohn Devold vil også flere utenlandske turister reise til Norge, da den svake kronen gjør det billigere for dem å feriere her.
- Tyskland er Norges viktigste utenlandsmarked og står for omlag 20 prosent av alle utenlandske overnattinger, og så langt i år viser tall fra SSB en oppgang på seks prosent, sier Krohn Devold.
Italienske og spanske turister har hatt en vekst på nærmere 20 prosent sammenlignet med foregående år. Likevel utgjør de ikke en like stor andel av turister i Norge som tyske turister gjør.
Antall amerikanske turister har også økt, med nesten 35 prosent. Krohn Devold tror veksten av utenlandske turister vil øke ytterligere i 2015.
Den Norske Turistforening har også en teori om at det vil komme flere utenlandske turister når de får mer for pengene.
- Vi hører ofte fra utenlandske gjester at de syns det er veldig dyrt i Norge, sier Larsen.
«Skal en del til»
Direktør Sverre Mc Seveny-Åril i arbeidsgiverorganisasjonen Virkes utenlandsdivisjon mener derimot at det skal mer til før en svekket kronekurs påvirker nordmenns høye reiselyst.
- At det blir dyrere på destinasjonen gjør kanskje at man velger å bo på et billigere hotell eller spise rimeligere når man først er på ferie, men det skal altså en del til før kronekursen påvirker beslutningen om å reise eller ikke, sier han.
Ifølge Mc Seveny-Åril har markedet for utlandsreiser vært stabilt de siste årene.
- Man så en liten nedgang i finanskriseårene, etterfulgt av et kraftig oppsving igjen i 2011, sier direktøren.
Sol er den største utfordringen
Kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise tror ikke at reiselivsbransjen vil bli særlig påvirket av de dårlige tidene for norsk økonomi. Han tror derimot at været blir den største utfordringen for reiselivsnæringen.
- Vi ser at de siste to årene har vært preget av sol, sol, sol. Det gjør at flere ferierer mer i Norge, men også mer i Sverige og Danmark når været er bra. Sol er den største utfordringen for reiselivsnæringen til sommeren, sier kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise.
PR- og informasjonssjef Lene Kallum i søkermotortjenesten Finn.no peker på at ferie er det siste nordmenn kutter ned på, selv når økonomien blir trangere.
- Den skal vi ha, vi unner oss ferie. Vi har spurt om folk kommer til å gjøre endringer i feriebudsjettene til neste år, og det er ofte en indikasjon på om man kommer til å bruke mer eller mindre. Beløpet er veldig likt som i fjor, så i stor grad ser det ut som om folk har tenkt til å bruke det samme til neste år, sier Kallum.
Les på Bisbuzz: (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.