- Det er to tapere og tre vinnere etter denne pilotstreiken. Pilotene og Bjørn Kjos er tapere, markedet er vinneren, sa Espen Andersen rett etter at streiken var over. Han mente resultatet ville bli billigere flybilletter - og allerede to dager etter at streiken var slutt kjørte Norwegian i gang sin lavpriskampanje for å lokke kundene tilbake.
Men også konkurrentene kjører denne uken prisene til bunns: Med Ryanair koster nå flybillettene helt ned i 19 kroner (!) én vei - til Szcezin i Polen. Vil du til de litt mer kjente storbyene, kan du reise til London for 89 kroner, Riga for 99 kroner, Paris for 149 kroner eller Krakow for 169 kroner én vei. Selv om returbilletten har en tendens til å bli dyrere, er det likevel gode muligheter for å skaffe seg en råbillig storbytur i vår eller sommer.
SAS er heller ikke villige til å gi slipp på sine kunder - og har lansert «helgekupp»-priser. Det betyr at du blant annet kan reise til storbyer som Amsterdam, Berlin og Paris i mai eller juni for 399 kroner én vei, og til Barcelona for 599 kroner én vei.
Og Norwegian, som er helt avhengig av å vinne tilbake kundenes tillit, tilbyr europeiske storbyreiser for 199 kroner én vei og sol/bad-destinasjoner for 399 kroner én vei.
Dermed behøver ikke vårens storbyreise svi altfor hardt i lommeboken.
- Et uttrykk for sterk konkurranse
- Lavpriskampanjene som kommer nå er selvfølgelig også et resultat av streiken, det er litt rørt vann nå og mye oppmerksomhet. Men samtidig er det vanlig med slike kampanjer på denne tiden av året, sier førsteamanuensis Espen Andersen på BI.
Han står fast ved at det er forbrukerne som er vinnerne etter pilotstreiken i Norwegian.
- Ja, absolutt. Først og fremst er lavere flybilletter et uttrykk for sterk konkurranse i luften og ingenting tyder på at dette vil avta. Ryanair ønsker å satse mer i Norge og da må de gi kundene det de vil ha - billige billetter, sier Andersen.
- Er Norwegians omdømme svekket etter streiken?
- Bare på kort sikt. Om 14 dager er det glemt, sier Espen Andersen, som tror at prisene på langdistanse kan falle ytterligere fremover.
- På kortruter er prisene allerede så lave at de neppe kan falle så mye mer, men på langdistanseruter er det mer å gå på. Norwegians konkurransefortrinn er at de har en svært effektiv og kostnadsbevisst administrasjon, samtidig som de går inn på langdistanse med nye fly og billig kabinpersonell. Da kan Bjørn Kjos presse prisene enda mer ned, sier han.
Kniper på flybilletten - svir av mye på ferie
Nordmenn er veldig opptatt av billige flybilletter, men det betyr ikke at vi bruker mindre på ferie.
- Flybilletten er det første vi kjøper, så da tenker vi pris. Etterhvert bestiller vi hotell, og så drar vi avgårde på ferie og går på restaurant og bruker penger her og der, og med ett har vi en tendens til å bli mer løsslupne med feriebudsjettet vårt, sier Espen Andersen.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos er gjest i fredagens Skavlan, der han blant annet møter økonomiguruen Thomas Piketty. Her sier Kjos blant annet at han tror langdistansebillettene kommer til å bli enda billigere.
Les også: Norwegian varsler lavpriskampanje
«Snobber ned» etter kronesmell (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.