Den svenske reklameanalytikeren Madeleine Thor fra IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) har dystre nyheter å komme med til norske mediekanaler:

  • Totale reklameinntekter i første kvartal 2016 ble 4.639 millioner kroner.
  • Reklameomsetningen var dermed 4,7 prosent lavere enn i første kvartal 2015.

LES OGSÅ: Datamaskinene o vertar reklamen dnPlus (DN+)

Rapporten fra IRM viser få tegn til lysning for norske medier som er avhengig av reklameinntekter.

- Det har sett mørkt ut lenge, og det blir ikke bedre, ser ut til. Det er snarere et akselererende fall, sier Thor.

Full fart for programmatisk

Tall fra reklameformidlingsbyråene tegnet nylig samme bilde.

Mens programmatisk reklame - såkalte datadrevne målgruppekjøp - Vokser voldsomt , fortsetter omsetningen i printmedier å falle.

- Det går fortsatt dårlig med trykte medier, og kanskje enda dårligere enn før. Dagspresse taper drøyt 20 prosent i første kvartal, og det samme gjør ukepresse. Den digitale veksten er også mindre enn før. Til sammen gjør dette at utviklingen for medieinvesteringene blir veldig svak, sier Madeleine Thor.

Ulykkelig kombinasjon

Mange mediehus har investert tungt i digitale posisjoner, i håp om at det ville komme inntekter både fra brukerbetaling og digitale annonser.

Men i Norge går det trått, sier Thor.

- Det er jo ingen positive signaler i økonomien og den digitale omstillingen har sin pris. I Europa generelt har den digitale veksten vært akselererende, men det har vi ikke sett i Norge foreløpig. Kombinasjonen blir veldig ulykkelig, sier hun.

Hør også DN-podkast: Finansredaksjonen

LES OGSÅ OM:

Dramatisk fall presser prisene: Rekordfå boliger til salgs dnPlus  (+)

Trude Mostue begjært konkurs  

Torgrim Eggen om kulturforlagenes erotiske harrytur: Dirty business dnPlus (+)

 

SE PÅ DNTV:

Smeller ansiktet i asfalten i 55 kilometer i timen
Martin Hoff ble fraktet bort til flere dager på sykehuset etter det fæle fallet i Skien. Halvannen uke senere er oppsummeringen at han hadde griseflaks.
01:08
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.