Etter 61 år er det i sommer slutt for reklamebyrået Bates United AS.
30. juni innstilte selskapet driften, etter at WPP, verdens største reklamekonglomerat, ifjor varslaet at de ville trekke seg helt ut av Norge.
Dermed sto selskapet igjen uten eier. Administrerende direktør Roy Erik Hansen (54) i Bates-gruppen fikk heller ikke lov til å overta selskapet. Med det var skjebnen til et av Norges eldste reklamebyråer forseglet.
– Vi fikk ikke til å overta hele Bates-gruppen slik jeg ville. Eieren legger ned selskapet. Driften vil vare frem til sommeren, sa Hansen til DN ifjor.
Røde tall
Det siste hele driftsåret til selskapet endte også med røde tall. Selskapets inntekter falt med 12,7 millioner, eller 15 prosent.
Driftsresultatet endte 18,3 millioner kroner i minus og resultatet før skatt 16,5 milllioner kroner i minus.
Det negative resultatet forklares delvis av selve nedleggelsen, ifølge selskapets årsberetning.
– I den forbindelse er [det] gjort betydelige avsetninger [...] for å dekke kostnader knyttet til avviklingen, skriver selskapet i årsberetningen.
Underskuddet dekkes av egenkapitalen, som ved årets slutt var på 144,9 millioner kroner.
Verste på tolv år
Man må tolv år tilbake for å finne et svakere resultat for selskapet.
Da dotcom-boblen sprakk i 2001 – og i de påfølgende årene – levert Bates et samlet driftsunderskudd i hundremillionersklassen.
Fra 2007 til og med 2012 leverte Bates overskudd hvert eneste år. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.