Høsten har vært tung for flere norske avishus, med vedvarende papirannonsesvikt og svakere digital utvikling.
I oktober kom nyheten om at VG må kutte 40 ansatte.
Samme uke ble det kjent at Bergens Tidende må kutte 50 millioner, derav 30 millioner bare i redaksjonen, noe som betyr at mellom 25 og 30 ansatte må slutte.
Senest i november kom meldingen om at også Dagbladet må kutte 39 ansatte.
Tallenes tale er også klare: Stadig færre reklamepenger plasseres i tradisjonelle medier. Reklamesalget pr. november har stupt med 22,8 prosent i norsk dagspresse, fra 1,13 milliarder i samme periode i 2014, til 875 millioner kroner så langt i 2015.
Les også: En krone til papir – to til nett
Internett øker jevnt
For hele reklamemarkedet viser mediebarometeret samlet fra 1. januar til og med november 8,483 milliarder i omsetning, mot 8,504 pr. november 2014.
– En tilbakegang på 0,3 prosent tilsvarer drøye 20 millioner kroner, sier daglig leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen i en pressemelding.
Reklamesalget for «gruppen» internett – display, mobil, web-tv og søk – øker med 10,1 prosent mot samme periode ifjor, og omsatte for mer enn 2,429 milliarder kroner.
Størst er fremdeles reklamesalget til tv, med en markedsandel på 37,9 prosent. Pr. november har tv-omsetningen gått ned med 15 millioner kroner, sammenlignet med 2014. til 3,211 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.