Reklamebransjen får også nok en pris når DN og Regi går sammen om å kåre «årets byrå». Men det er ikke behovet for mer gull og bling i en bransje som gjerne deler ut 116 priser i løpet av én kveld, som ligger bak, forsikrer kommersiell direktør Ole Johan Sjaastad i Dagens Næringsliv.
– Det er ikke en ny kåring som er det viktigste, det er å lage et verktøy som kan brukes til noe, sier han.
Det svenske analysebyrået Regi har siden 2005 gjort en tilsvarende undersøkelse i samarbeid med Dagens Industri.
I dag finnes allerede kåringen Byråprofil, som gjøres i regi av bransjenettstedet Kampanje.
– Trenger man to kåringer i Norge?
– Dette er to helt forskjellige kåringer. Byråprofil er først og fremst en undersøkelse som reflekterer kjennskap til byråer. Dette er en studie hvor det i større grad er de faktiske kundene som uttaler seg om hva de får fra sine byråer, sier Sjaastad.
Funnene i undersøkelsen skal også danne grunnlag for mer journalistikk om reklamebransjen fra DNs side.
– Vi ønsker å satse tyngre redaksjonelt på kommunikasjons- og reklamebransjen. Det var god timing at Regi tok kontakt med DN og spurte om vi ville samarbeide om en slik kåring, sier redaksjonssjef Tinna Gudmundsdottir i DN Etterbørs.
Og fortsetter:
– Det er naturlig å tenke at man vil få inn mange svar fra norske byråer og deres kunder som vi vil lage journalistikk på. Markedsføring og kommunikasjon er en viktig del av virksomheten i mange bedrifter og for mange bedriftsledere. Interessen for hva som skjer på dette området er økende og vi tror at kvalitetsstudiet Årets Byrå vil kunne bidra til gå våre lesere ny og nyttig innsikt i hvem som leverer på reklame og pr.
Bransjeorganisasjonene til annonsekjøperne, reklame-, medie- og kommunikasjonsbyråene stiller seg alle bak initiativet og vil oppfordre sine medlemmer til å bidra.
– I det daglige er ikke våre medlemmer så opptatt av disse kåringene. Men når de skal bytte byrå, går de ofte til undersøkelser. Da er det viktig at kvaliteten på en slik undersøkelse er bra, og vi synes alle at dette er en undersøkelse vi har tro på kvalitetsmessig, sier administrerende direktør Jan Morten Drange i Annonsørforeningen (Anfo).
– Vi anslår at vi vil kunne få med 70–80 byråer i kåringen, sier administrerende direktør Robert Skölfman i Regi.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Les hele avisen her.