IRM ser en svak vekst på 0,2 prosent i reklamemarkedet i 2016. For 2015 gjentas anslaget om en nedgang på rundt én prosent, skriver TDN Finans.
Den samlede omsetningen ventes å være 18,9 milliarder kroner i 2015 og knapt 19 milliarder kroner i 2016.
- For 2016 er det også positivt på arrangementssiden med OL i Rio og fotball-EM. Vi ser også at makrobildet ser bedre ut. De fleste bedømmere tror at 2015 blir det svakeste året. Alt i alt tror vi at markedet kan vise en svak vekst i 2016, sier daglig leder Madeleine Thor i IRM i meldingen.
IRM venter imidlertid at det blir et blandet bilde for de enkelte mediegruppene.
«De store trendene forventes å fortsette med den sterkeste drivkraften for veksten i de digitale alternativene, mens etermedia, kino og utendørs viser en svak positiv utvikling, og de trykte alternativene fortsetter sin nedgang», heter det i meldingen.
Les også:
- Vi sitter fjetret foran skjermen og tror knapt det vi ser. Nok en gang
Nordmenn blir rundlurt av feriehus-svindlere
Musk får drømmen oppfylt
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.