Annonsørene foretrekker teknogiganter
Sosiale medier er den viktigste annonsekanalen for norske markedsførere, viser en fersk undersøkelse. For matleveringstjenesten Foodora er digital markedsføring en nøkkelen.
– Sosiale medier og internettmarkedsføring er et fantastisk verktøy for å møte kundene våre der de er, og dermed få mulighet til å fortelle om oss, hvilke verdier vi står for, og hvordan vi kan gjøre kundens hverdag enklere, sier Foodoras norgessjef Carl Tengberg.
Matleveringstjenesten vokser med 20 prosent i måneden i Oslo, og har nå mer enn 300 syklister som leverer mat fra restauranter til folk.
En sentral del i veksten har vært annonsering på sosiale medier som Facebook og Instagram, samt annen digital annonsering.
En fersk undersøkelse gjennomført av DN og det svenske analyseselskapet Regi viser at nesten syv av ti markedsansvarlige synes sosiale medier er den viktigste kanalen å annonsere på.
Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med kåringen av Årets Byrå. De nominerte byråene blir annonsert i denne uken.
Foodora bruker Facebooks verktøy til å definere hvem som bor i områdene Foodora-syklistene leverer mat til, og forsøker å treffe disse med tilbud og annonser.
Undersøkelsen
- 62 markedsdirektør, markedssjefer og andre kommersielt ansvarlige har svart på DNs undersøkelse.
- 40 prosent av disse jobber i selskaper med flere enn 100 ansatte.
- Undersøkelsen ble gjennomført i vår.
– For oss handler det om to ting. For det første må vi kunne nå frem til kunder i relevante sammenhenger og med relevant innhold. For det andre må vi kunne måle resultatet av en markedsføringskampanje. Dette er den største forskjellen fra for eksempel utendørskampanjer, sier Tengberg.
Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrånettverket Groupm ser ingen grunn til at veksten vil bremse for sosiale medier. Etter hans anslag, omsatte Facebook reklame for én milliard kroner i Norge i 2016. I 2017 forventer han at dette stiger til 1,5 milliarder.
Facebook vil da stå for rundt 20 prosent av det totale digitale annonsemarkedet i Norge.
Thalberg forventer samtidig at Facebook og søkemotorgiganten Google vil stå for mer enn halvparten av den digitale annonseomsetningen i 2017 i Norge.
– Sosiale medier er blitt veldig viktig for mange annonsører, og sosiale medier har et forsprang når det gjelder å utnytte data slik at man kan treffe spesifikke målgrupper, sier Thalberg.
Omsetningen fra reklame på internett har siden 2011 økt med 3,3 milliarder kroner, til 7,9 milliarder kroner årlig. Det har i stor grad gått ut over dagspressen, som i samme periode har mistet 3,2 milliarder kroner i reklameomsetning – og i 2016 omsatte for 3,1 milliarder kroner.
– Sosiale medier er livet til de unge, der man ofte speiler sin egen identitet i hverdagen. Bedrifter som ikke erkjenner at sosiale medier er viktig i dag, og blir viktigere fremover, risikerer å miste fremtidens kommunikasjonsplattform, sier direktør for markeds- og forbrukerinnsikt Lise Tangen Hansen i mediebyrået Carat.
Det samme mener administrerende direktør Christian Fure i digitalbyrået Iprospect.
– Facebook har et produkt som gjør det lett for brukerne enten å skrolle forbi, eller lett å engasjere seg. Dette stiller krav til annonsører. I tillegg gjør bruken av data og muligheten for målretting Facebook til det mest attraktive reklameproduktet – når man ikke er nærme kjøpsøyeblikket, sier Fure.
DN har tidligere omtalt flere problematiske sider ved det digitale reklamemarkedet:
- En falsk nyhet der dagligvarekjeden Kiwi ble utnyttet sirkulerte på Facebook i rundt én måned uten å bli fjernet. Facebook fjernet den falske nyheten etter at DN publiserte artikkelen.
- Flere norske merkevarer, deriblant Telenor og Forsvaret, opplevde at deres reklamevideoer på Google-eide Youtube havnet før videoer med hatinnhold, produsert av en selverklært Adolf Hitler-beundrer.
- Rett etter valget havnet flere bannerannonser fra norske merkevarer på den omstridte nettavisen Breitbart.com.
Det har imidlertid ikke skremt annonsørene. Syv av ti annonsører svarte i undersøkelsen at de er fornøyd eller svært fornøyd med annonsering via Facebook og Google.
Kun 4,8 prosent svarte at de var lite fornøyd.
– Vi har alle et ansvar for at annonsørene ikke skal havne rundt uønsket innhold, men når så mye nytt innhold skal gjennomgås av både Facebook og Google manuelt hver dag vil det alltid være en risiko for at det glipper. Vi gjør alt det vi kan for å sikre oss for å ikke være synlig på uønsket innhold, sier Fure, før han legger til:
– Det er ingenting som tyder på at disse sakene har skremt annonsører vekk for alltid.