Tidligere undersåtter slo kongen av tronen da reklamebransjen priset seg selv fredag kveld.

 

Administrerende direktør Kjetil Try i Try/Apt måtte se seg slått det han kaller sin «geniale lillesøster», men kunne like fullt smile over uttellingen på reklamebransjens prisfest.
Administrerende direktør Kjetil Try i Try/Apt måtte se seg slått det han kaller sin «geniale lillesøster», men kunne like fullt smile over uttellingen på reklamebransjens prisfest.
T/A Pol ble startet høsten 2013 av seks Try/Apt-medarbeidere. Det 13 måneder gamle reklamebyåret vant både den gjeve Grand Prix-prisen og seks gull og under den 25. utgaven av Gullblyanten, reklamebransjens største prisutdeling ved siden Gullfisken. 

Try største medaljegrossist

Administerende direktør Kjetil Try i Norges største reklamebyrå, Try/Apt, måtte dermed se seg slått av sine gamle ansatte. Try/Apt ble riktig nok den største premiegrossisten, med totalt 25 priser, men måtte ta til takke med fem gull mot Pols seks.

Uten at Try hadde nevneverdig grunn til å deppe over det.

Try eier nemlig  51 prosent av Pol.

T/A Pols kampanje for NRK og Kirkens Nødhjelp i forbindelse med TV-aksjonen 2014 vant den gjeve Grand Prix-prisen under Gullblyanten.
T/A Pols kampanje for NRK og Kirkens Nødhjelp i forbindelse med TV-aksjonen 2014 vant den gjeve Grand Prix-prisen under Gullblyanten.
Konkurrerer med seg selv

Som DN har skrevet tidligere er de beste konkurrentene dem du eier selv. Et reklamebyrå kan nemlig ikke ta oppdrag for to kunder som konkurrerer. Et problem en avlegger som Pol løser for Try.

Nå kan Kjetil Try også konkurrere om priser med et byrå han eier litt over halvparten av.

– Det ble en fantastisk kveld for både Try/Apt og T/A Pol. Pol kronet det hele med å vinne den aller gjeveste, Grand Prix. Det er en god start for vår geniale lillesøster kan man vel trygt si. Fremtiden ser lys ut for hele familien, er Trys kommentar til kvelden.

Mellom seg tok Try og Pol hjem 40 av rekordmange 116 priser.

Fikk både kunder og lån

– Noen av disse partnerne hadde jobbet i Try nesten hele sitt arbeidsliv, og kjente på at om de skulle gjøre noe annet, måtte det bli nå, sa administrerende direktør Kjetil Try i Try/Apt til DN om Pols tilblivelse tidligere i februar.

I sitt første hele driftsår har reklame­byrået T/A Pol levert et resultat før skatt på 5,1 millioner og en driftsmargin på 26 prosent.

Både det og prisdrysset er sjelden kost for et nystartet reklamebyrå, men blir mer forståelig når man ser hvilken ryggdekning selskapet har hatt i oppstartsåret.

Pol fikk både med seg en solid kundeportefølje og oppstartslån på veien ut av Try-kontorene.

– Det er jo gøy å se at Pol klarer å stå på egne bein i sitt første år, ikke ulike døtrene til John Fredriksen da de flyttet hjemmefra, bemerket konferansier Per Kristian Foss Halvorsen fra scenen under prisutdelingen fredag.

Reklamebyåret Triggers kampanje «Stopp bryllupet» ble disket fra Gullblyanten.
Reklamebyåret Triggers kampanje «Stopp bryllupet» ble disket fra Gullblyanten.
Disket for manglende originalitet

Pol fikk muligens også en lettere vei til gullet etter som en av forhåndsfavorittene til Gullblyanten ble disket.

Triggers «Stopp bryllupet» for Plan Norge var en av fjoråets mest omtalte reklamekampanjer, bygget rundt ideen om å lage en falsk bryllupsblogg med 12-årige Thea som skulle gifte seg med en 37-årig mann.

På to døgn ble bloggen landets mest besøkte og vakte sterke reaksjoner. Kampanjen har også vunnet flere gjeve priser i andre konkurranser.

Men fordi det har blitt gjort en lignende kampanje i Frankrike, ble Trigger disket for manglende originalitet.

Det var fagbladet Kampanje som først omtalte saken.

I statuttene til Gullblyanten står det at «grunnideen i arbeidene skal være laget av norske byråer i Norge. Arbeider hvor ideen tilsiktet eller utilsiktet i stor grad er inspirert av andre arbeider, norske eller utenlandske, skal ikke sendes inn».

– Gullblyanten er en kreativ idekonkurranse og det er det som er premisset for konkurransen. Så når Plan i Frankrike har hatt en lignende ide og gjennomført en lignende kampanje noen år tidligere, mener vi at den ikke oppfyller originalitetskriteriet i Gullblyanten, sier juryleder Carina Lindberg, som til daglig er tekstforfatter i reklamebyrået Kitchen, til fagbladet Kampanje.

Elevpris for organmangel på Hotel Cæsar

Iver Schrøder og Mats Bergesen vant kveldens elevpris med sin kampanje for organdonasjon.

De to kom på ideen om å la Juni Anker Hansen-karakteren i såpeserien Hotel Cæsar sveve mellom liv og død, avhengig av organdonasjon. Deretter ble det laget to alternative episoder hvor utfallet for Juni Anker Hansen ble avhengig av hvor mange som registrerte seg som organdonorer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.