Forbrukertilsynet reagerer: XXL satte opp prisene rett før de reklamerte for priskutt
Varer ble i realiteten dyrere under salgskampanje. – Slik markedsføring er ulovlig, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.
I slutten av mars lokket XXL med at du kunne kjøpe nye rulleski til Swenor til 2399 kroner, et priskutt som skulle tilsvarende momsen på varen.
Lignende tilbud ble gitt på alle lagerførte varer.
Samtidig som kampanjen gikk i gang, satte XXL opp prisen på skiene fra 1949 til 2999 kroner, ifølge prishistorikk- og sammenligningstjenesten Prisjakt.no.
Selv etter rabatten kostet altså skiene mer enn hva de hadde gjort i dagene forut for salgskampanjen.
Forbrukertilsynet har nå sendt et brev til XXL hvor det statlige organet krever svar på hva som har skjedd. Om ikke XXL har en god forklaring, kan resultatet bli bøter.
– Hvis jeg skrur opp prisen og så kutter, så er det ikke et kutt i det hele tatt. Det er kjernen, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.
Å villede om prisfordeler er regulert i markedsføringsloven.
– Slik markedsføring er ulovlig, sier Gjedrem.
– Vi har dessverre ikke så mye å tilføre på dette tidspunktet. For øyeblikket setter vi oss inn i saken vi har mottatt fra Forbrukertilsynet og vi vil svare de opp innen svarfristen vi har fått. Inntil det har vi ingen ytterligere kommentarer i denne saken, skriver fungerende konsernsjef Tolle Grøterud i XXL i en epost til DN.
Stort omfang
Forbrukertilsynet har sendt XXL 47 eksempler på varer det statlige organet har sjekket prisen på.
«Fellesnevneren for de fleste varene er at prisene ifølge Prisjakt.no var satt opp umiddelbart før kampanjestart eller at de var satt opp i starten av/underveis i kampanjeperioden», skriver Forbrukertilsynet i sitt brev.
Bommet på momsrabatten
Forbrukertilsynet reagerer ikke bare på at prisene ble skrudd opp i anledning kampanjen, men også på hvordan rabatten ble regnet ut. «XXL kutter prisene tilsvarende momsen!» var et av budskapene. Momsen på det fleste varer i Norge er 25 prosent, men rabatten kundene fikk var på 20 prosent.»
Forklaringen henger sammen med en finurlighet i prosentregning:
Koster noe hundre kroner, og man legger på 25 prosent i moms, er prisen blitt 125 kroner. Men trekker man så 25 kroner fra summen på 125 kroner, er prisen kun redusert med 20 prosent.
Det poenget mener Forbrukertilsynet mange vil slite med å oppfatte.
«Budskapet vil etter vår vurdering kunne oppfattes som at kunden oppnår en rabatt som er lik den generelle momssatsen. [ …] Vi ber derfor om at avslagets størrelse presiseres i fremtidig markedsføring», skriver Forbrukertilsynet.
G-sport fikk millionbot i mai
I tillegg til bøter kan Forbrukertilsynet også ilegge et forbudsvedtak mot lignende markedsføring. Det betyr at kjeden må betale nye bøter om noe lignende gjentar seg.
Gresvig, som eier G-sport, forklarte da de villende prisene i all hovedsak skyldtes en teknisk feil.
– Vi har dessverre hatt mange saker om villedende prisnedsettelser. Problemet er ofte at varene ikke er satt ned i pris, eller i solgt for førprisen i en veldig kort periode, for lenge siden eller hva det måtte være, sier Gjedrem i Forbrukertilsynet.