Rema har brukt mange hundre millioner kroner på å bli selvberget de siste årene, skriver Dagens Næringsliv.

Oppskriften har vært å kjøpe seg opp i en eierandel på mer enn 30 prosent i en rekke store leverandører gjennom selskapet Rema Industrier.

- I mange av de største kategoriene er vi nå vertikalt integrert. Et av unntakene er rødt kjøtt. Men vi jobber med å få til noe mer her også. Vi har sett at råvaretilgangen kan bli kritisk, sier administrerende direktør Jaan Ivar Semlitsch i Rema Industrier til avisen.

Inn i Kjeldsberg
Så langt er Grans Bryggeri, Hugaas Rugeri, fiskematprodusenten Maxmat, Norsk Kylling, Spkeloftet og non-food selskapet Rema Trading kommet inn i Rema-varmen. I tillegg har Rema en eksklusiv leverandøravtale med Nordfjord Kjøtt - uten at Rema har aksjer i selskapet.

Siste skudd på stammen er Kjeldsberg Kaffebrenneri i Trondheim, som Rema bekreftet i går at det har kjøpt halvparten av.

- Det er ikke noe mål for oss i seg selv å eie. Årsaken til at vi har gått inn som eiere i så mange bransjer er forankret i pris, varetilførsel og konkurranskraft, sier Semlitsch til Dagens Næringsliv.

Les også: Milliardfest i Reitan-fjøset


<b>Blir Europas nest største kioskselskap</b>

- Rema-modellen får frem det beste i mennesket
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.