Både Rema 1000 og NorgesGruppen øker markedsandelene kraftig i løpet av første halvår, viser Finansavisens beregninger.

Både Coop og ICA faller.

NorgesGruppen økte salget med 5,8 prosent i løpet av første halvår, en kraftig vekst sammenlignet med markedet som vokste med 2,1 prosent. Markedsandelen til NorgesGruppen er nå 39,9 prosent.

Rema 1000s markedsandel økte til 27,4 prosent i første halvår.

Mindre igjen til ICA og Coop
Det betyr at plassen er mindre for de to konkurrentene ICA og Coop. Markedsandelen til ICA har falt til 10 prosent og vil trolig være nede på 9-tallet før året er omme. Dersom utviklingen fortsetter kan ICA være utradert om få år, skriver avisen.

Leverandørene kan bli nødt til å forholde seg til et regime med tre kunder istedenfor fire. Dersom NorgesGruppen og ICA får grønt lys av Konkurransetilsynet til den varslede samarbeidsavtalen, kan Rema 1000 og Coop ende opp med å finne hverandre. Dermed kan det være to innkjøpsfraksjoner i løpet av kort tid, sier en kilde til Finansavisen. (©NTB)

Les også: Gullår for Rema-kjøpmenn



Kjøpesentre presses til færre butikker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.