Det siste året har VGs kommersielle content marketing-satsing fått mye oppmerksomhet ettersom den etterligner andre redaksjonelle saker.
Flere har vært kritiske til at dette visker ut forskjellene mellom betalt og ikke-betalt redaksjonelt innhold. Men dette har derimot ikke hindret annonsører å bruke millioner på innholdsmarkedsføring.
Rema 1000 er den annonsøren som har vært mest aktiv i dette formatet, og har sammen med VG utviklet en egen «Familieliv»-seksjon som har ligget på fronten av avishusets nettsider siden oktober i fjor.
Dette har derimot møtt mye motbør i pressekretser, og VG har blant annet blitt felt for brudd god presseskikk på to paragrafer i Vær Varsom-plakaten for samarbeidet med matvarekjeden.
LES OGSÅ: Google og Facebook gir nordiske kulturministre hodepine
På scenen under Nordiske Mediedager i Bergen fortalte kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer at Rema 1000 at de kommer til å fortsette samarbeidet etter å ha opplevd stor suksess med satsingen.
- Frem til nå har vi hatt 8,6 millioner visninger av sakene, og flere av dem har også havnet på topplisten til VG over de mest leste sakene, sier hun.
Konkurrerer mot Google og Facebook
Fossum Beyer mener norske annonsører kan bidra å støtte norske mediehus så lenge de kan levere et produkt som er relevant.
- Vi ønsker ikke å redigere norsk presse. Nå forstår jeg at det har vært mye debatt rundt formen. Men det vi har gjort med VG er ikke noe annerledes enn det å annonsere rundt en fotballkamp. Vi har skapt et univers som vi kan legge annonser rundt, sier hun.
Selv mener Remas talskvinne at dette universet treffer målgruppen «kule kvinner» bedre enn hvis de skulle pepret dem med merkevaren «Rema 1000» i annenhver setning.
- Som gammel journalist forstår jeg at dette er utfordrende for bransjen. Men vi må tenke på at annonsørene ønsker at det er godt innhold som skal selge produktene, sier hun.
LES OGSÅ: Facebook anklages for å føre leserne bak lyset
DN har tidligere skrevet at Google og Facebook i 2016 kan hente opp mot fire milliarder kroner av det norske reklamemarkedet, som samlet er på 20 milliarder kroner.
Fossum Beyer i Rema 1000 synes derfor det er litt provoserende at deres kampanjer får så mye pepper.
- Annonsørene kan bidra på mange vis for å støtte norske mediehus, så lenge man har et produkt som er relevant. Da blir det feil å skylde på annonsørene, sier hun.
LES OGSÅ OM:
Kim Kardashian i kappløp for å gjeninnføre luftskipet: Luftskipet er tilbake (+)
Ekspertene gir terningkast på revidert budsjett: Kritiske til oljepengebruken (+)
Kygo: Symbolet på generasjon perfekt (+)
Fått med deg denne?
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.