Renault skal alt i alt selge 5000 biler i Norge i 2016, noe som er 1550 flere enn ifjor. Til tross for flere nye modeller, er det elbilen Zoe som står for det meste av salget.
-Zoe drar lasset, vi er så som så fornøyd med de andre modellene, sa Anders Gadsbøll, sjef for den norske Renault-importøren på et pressemøte onsdag.
Veksten ifjor var på 64 prosent, og Renault endte opp på 18.plass blant merkene med en markedsandel på 1,9 prosent når man tar med varebiler, busser og lastebiler.
Les DNs test av suven Kadjar: Fransk revolusjon
En av nyhetene i år er fjerde generasjon av kompaktbilen Megane. Målet om 310 biler høres passivt ut, men i en klasse som etterhvert er dominert av elbiler generelt og Golf spesielt er det kanskje smart å være beskjeden.
Bilen lanseres i mars, og er bygget på samme plattform som de større modellene Espace og Talisman, noe som betyr at det er mulig å arve teknologi fra de dyrere modellene.
Bilen starter på 250.000 kroner, men for de mest engasjerte er det nok GT-versjonen som er mest spennende. Også denne skal tas inn på det norske markedet. Den har en motor på 205 hestekrefter koblet til en syvtrinns automatgirkasse. Spesielt med denne modellen er at den er utstyrt med "4 Control" som på godt norsk betyr at den blir den eneste bilen i denne klassen som har styring på alle fire hjul.
Det skal gi en langt mer dynamisk kjøreopplevelse, som skal stå i stil med relativt sporty detaljer både på inn- og utsiden av bilen. Denne vil koste 395.000 kroner, og skal ha vakt begeistring blant norske Renault-forhandlere.
Les også: Her er bilnyhetene (DN+)
Denne elbilen kommer til høsten (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.