Letemannskaper har funnet vrakdeler fra Air France-flyet som styrtet i Atlanterhavet med 228 mennesker om bord i juni 2009.

Alle de 228 omkom. Ulykken er den verste noensinne med et fly fra Air France.

Et bergingsfartøy med miniubåter lokaliserte vrakrestene av Airbus A330-flyet som styrtet i et uvær på vei fra Rio de Janeiro til Paris.

Bergensfirmaet Seabed er ett av selskapene som deltar i letingen.

Les saken: Bergensere jakter på styrtet Air France-fly

«I løpet av de siste 24 timene med operasjoner i havet har teamet på båten lokalisert deler av et fly. Disse delene er identifisert som deler av passasjerflyet AF 447», heter det i en uttalelse som det franske etterforsknings- og analysebyrået BEA sendte ut sent søndag.

Stor del
BEA-direktør Jean-Paul Troadec sier også at etterforskerne har godt håp om å finne de såkalte svarte boksene – taleregistratoren og ferdskriveren – fordi området der vrakdelene er funnet, er relativt lite.

Delene som er funnet, består blant annet av motorer og deler av en vinge.

– Det er en stor del av flyet, sier Frankrikes transportminister Nathalie Kosciusko-Morizet til fransk radio mandag.

Franske myndigheter skal mandag ettermiddag offentliggjøre bilder av vrakdelene og holde en pressekonferanse klokken 15.

Fjerde forsøk
Også Kosciusko-Morizet uttrykte håp om at de svarte boksene ville bli funnet raskt.

Frankrike innledet for bare vel en uke siden den fjerde leteoperasjonen etter de svarte boksene og vraket i dypet av Atlanterhavet. Letingen blir finansiert av Air France og Airbus og har en prislapp på rundt 70 millioner kroner.

Air France-flyet forsvant i et uvær midt mellom Brasil og Senegal 1. juni 2009 da det var på vei fra Rio de Janeiro til Paris.

Ising
Kort tid etterpå ble det funnet vrakrester og levninger av noen av rundt 50 passasjerer, men de fleste av de omkomne er fortsatt savnet. Blant de døde var det personer fra over 30 nasjoner, blant dem tre nordmenn. De fleste omkomne var franske, brasilianske og tyske.

Å finne de svarte boksene er avgjørende for å fastslå årsaken til ulykken. Foreløpig tror man den mest sannsynlige årsaken er ising på sensorene som måler hastigheten. Sensorene skal dermed ha vist feil hastighet i sekundene før flyet styrtet. Men den foreløpige ulykkesrapporten slår fast at det er umulig å si sikkert hva som var årsaken uten å ha informasjon fra de svarte boksene.

Les også: Air France-fly kan ha holdt feil hastighet

Etterlatte håpefulle
Det forrige søket etter de svarte boksene ble avsluttet i mai i fjor.

– Kanskje vi nå får svaret på spørsmålene de etterlatte og selskapet har stilt seg siden juni 2009, sier sjef for Air France-KLM, Pierre-Henri Gourgeon.

Talsmann for den franske foreningen for de etterlatte, Jean Baptiste Audousset, uttrykker også håp om å få et svar, men ber familiene vente på konkrete bevis.

Fransk påtalemyndighet etterforsker flyulykken og har tatt ut foreløpig siktelse mot Air France for uaktsomt drap.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.