Velstående personer og bedrifter som ikke vil ha arrangøransvar for egne fester, kontakter gjerne eventbyrået Off Piste. Grunnlagt av tidligere Se og Hør-journalist og toppalpinist Odd Sørli (60) i 1996. Selskapet leverer nær sagt hva det skulle være, så lenge du kan bla opp.
Ifjor hadde de en gjennomsnittsomsetning på sine arrangementer på 1,25 millioner kroner.
Selskapet omsatte i 2014 for 113 millioner kroner, og satt igjen med et ordinært resultat før skatt på 10,5 millioner kroner.
Jobber hardt
Det er et stykke bak toppåret 2008, hvor bedriften fakturerte for 134 millioner kroner etter det Syberg tidligere har omtalt som eksepsjonelle arrangementer, men det beste siden finanskrisen.
– Vi har hatt et bra 2014. Vi er en people business, og hele teamet har jobbet veldig hardt for å oppnå dette, sier en fornøyd daglig leder Jan Axel Syberg (43).
De 20 ansatte i Risveien gjennomførte ifjor nærmere 90 arrangementer i inn- og utland.
Diskresjon er viktig for Syberg, som ikke vil navngi kundene sine. Fra tidligere er det kjent at en rekke kjendiser har benyttet seg av selskapets tjenester.
– Vi har fornyet strategien vår, og har nå flere langsiktige avtaler med bedriftskunder, hvor vi er rådgivere for en langsiktig arrangementsplan med HR og toppledere i bedrifter, sier Syberg.
Øker i utlandet
Over halvparten av omsetningen er det såkalte corporate-kunder som står for, kunder innen bedriftsmarkedet.
Sverige er blitt en stadig større del av selskapets omsetning, hvor selskapet får mellom 20 og 30 prosent av inntektene sine fra.
– Vi bruker lite på markedsføring, men har kunder som anbefaler oss videre. Vi har ikke noe kontor i Sverige, det ser vi ikke noe behov for. Vi flytter oss effektivt, og enn så lenge er det billigere enn å etablere oss der, sier Syberg.
De siste årene har Off Piste også bistått til arrangementer i Asia.
Ifjor arrangerte de et jubileum for et sveitsisk skogselskap i Shanghai.
– De ønsket en utradisjonell markering. Vi fant et nedlagt lagerlokale og kreerte en kunstig skog ved hjelp av ulike elementer og lysdesign. Underholdningen gjenspeilet tema med akrobatikk i verdensklasse. 80 prosent av gjestene var kinesiske, og de var målløse, skryter Syberg.
«Ikke bare festfiksere»
Neste år feirer Off Piste 20 år. Syberg mener betydningen av arrangementer for bedrifter bare vil bli enda viktigere fremover.
– I næringslivet er dette med å skape samhold, bygge kultur, bygge team utrolig viktig. Flere og flere bedrifter skjønner hvor viktig events er og hvordan dette er en katalysator for å bygge kultur. Kommunikasjon skjer gjennom teknologidrevne systemer, og ansatte flytter på seg raskere og oftere. For å beholde de beste ansatte og skape begeistring må selskapets kultur og miljø være i fokus, sier Syberg.
Et arrangement kan koste fra et par hundre tusen kroner. Blant privatkundene er bryllup, barnedåp og bursdag blant de mest vanlige arrangementene, mens kunder i næringslivset etterspør konferanseinnhold, kick off-arrangementer og incentivturer.
I år og i 2013 var Off Piste rådgivere til shippingmessen Nor Shipping, som arrangeres annethvert år i Oslo.
– Vi har vært rådgivere for å etablere konseptet med en egen shippingøy ute på Tjuvholmen, og så langt har vi fått gode tilbakemeldinger, sier Syberg.
Foreløpig har ikke Off Piste merket noe til oljesmellen, og Syberg anslår at 2015 vil bli litt bedre enn fjoråret.
I løpet av de siste årene har Syberg kjøpt seg opp til en eierandel på 33 prosent i selskapet. SOS Invest, eid av Odd Sørli og kona Siri Sørli (58), eier 60 prosent. Resten er selskapets egne aksjer.
Off Piste betalte ifjor et utbytte på to millioner kroner, like mye som i 2013. Ved årsskiftet hadde selskapet en egenkapital på 7,23 millioner kroner.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.