– Møkkaværet i sommer er fint for Bergans. Det har gitt oss mersalg av regntøy og andre produkter som ikke selger like mye når solen skinner, smiler markedsdirektør Ronny Hammer i Bergans.
Etter et tøft 2013 ble det salgsrekord for den nest største norskeide fritidsutstyrsprodusenten ifjor. Bare Swix omsetter for mer enn Bergans, og Hokksund-selskapets vekst har fortsatt inn i 2015.
– Hvis vi kan spørre julenissen om noe som helst, så ønsker vi oss kulde og snø før jul, sier markedsdirektør Ronny Hammer.
Bergans fikk ifjor en organisk vekst på vel åtte prosent og overskudd etter å ha tapt millioner på butikkjeden Ultimo Outdoor året i forveien.
«En feilinvestering»
– Omsetningen i 2014 ble all time high. Nå føler vi at skuta har snudd etter at Bergans måtte ta store nedskrivninger på Ultimo-kjeden i 2013-regnskapet. Det var en feilinvestering, fastslår finansdirektør Jan-Martin Holmen.
Målet er å passere en milliard kroner i samlet omsetning gjennom vekst utenfor Norges grenser. Eksportandelen skal opp fra 33 prosent ifjor til halvparten av turutstyrsselskapets samlede salg. Foruten Norge selger Bergans-varene best i Tyskland og i Sverige.
– I Norge er vi bevisste på at Bergans-produktene ikke skal bli overeksponert. Hvis merkevaren blir for påtrengende kan den bli utvannet. Men potensialet er stort i Europa, og nå investerer vi i fremtidig vekst i 30 land. Det vil koste, men kaste av seg over tid, kommenterer markedsdirektør Ronny Hammer.
I sommer har Bergans, som nå selger mest klær og er best kjent for sine ryggsekker, lansert egne sko.
Har friere på døren
– Markedet for å selge sko til fritids-, ski- og outdoor-bruk er stort. Alle produktene vi lanserer skal holde høy kvalitet og må gjennom grundig testing. Derfor har vi jobbet med skoene i tre år før de dukket opp i butikkene, forteller Hammer.
Bergans er i dag eid av to ansatte og en investor, se faktaboks. Trioen kjøpte merkevaren etter at Bergans-fabrikken brant ned i 1986, og i løpet av året går en av eierne, selskapets administrerende direktør Ragnar Jensen av med pensjon og erstattes av Leif Holst-Liæker fra Bertel O. Steen-konsernet. Jensen eier 40 prosent av Bergans, men markedsdirektør Ronny Hammer forteller at selskapet ikke er til salgs.
– Det hender vi har friere på døren, men de tre eierne er langsiktige og har en industriell tankegang.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.