Styret er ikke fornøyd med årsresultatet for Klaveness Marine Holding, som er Tom Erik Klaveness-familiens del av den delte formuen etter reder Torvald Klaveness.
I selskapets årsrapport skriver styret at investeringsporteføljen ikke utviklet seg i en tilfredsstillende retning i løpet av fjoråret.
Selskapet fikk et negativt resultat før skatt på 23,6 millioner dollar, omlag 175,2 millioner kroner. Selskapet hadde en negativ kontantstrøm på 68,6 millioner dollar som følge av investeringer.
Tom Erik Klaveness ønsker ikke å kommentere resultatet.
Svakt tørrbulkmarked
Etter delingen av Torvald Klaveness Gruppen mellom rederbrødrene Tom Erik og Trond Harald Klaveness i 2011, ligger Tom Erik Klaveness’ virksomhet i selskapet Klaveness Marine.
Klaveness Marine eier skipsrederen sammen med døtrene Karianne og Kristine.
Selskapets portefølje er inndelt i fire deler; eiendom, shipping og offshore, energi og finansielle investeringer. I tillegg har selskapet en likvid lavrisikoportefølje som en reserve.
I løpet av fjoråret økte selskapet eiendomsinvesteringene sine, og gjorde nye investeringer i Oslo og Riga, deriblant et kjøpesenter utenfor Riga.
I 2013 syslet selskapet med planer om å bestille en serie med nye handysize tørrlastskip og var i kontakt med verft både i Japan og Kina.
Prosjektet ble imidlertid skrinlagt, og det kan familien glede seg over i dag. Det svake tørrbulkmarkedet resulterte i en lavere verdi på selskapets aksjeinvesteringer innenfor segmentet.
3,6 mill i utbytte
Den finansielle porteføljen til Klaveness Marine er en blanding av høyrenteobligasjoner, investeringer med høy risiko og lavrisikoinvesteringer som gir en stabil kontantstrøm.
I styret for selskapet sitter blant andre Eivind Reiten, Tom Erik Klaveness selv og datteren Karianne Klaveness Holmen. Datter og eier Kristine Klaveness er ansatt i selskapet.
Til tross for det negative resultatet, deler selskapet likevel ut utbytte på 3,6 millioner dollar.
Satser på bilfrakt
I mars ifjor overtok Klaveness Marine og JP Morgan det børsnoterte bilskipsrederiet Norwegian Car Carriers.
Av tilbudsdokumentet fremgikk det at planen var å tilrettelegge for en flåtefornyelse. Det skulle skje ved å stille ressurser, kunnskap og kapital til rådighet.
Rederiet har inngått en kontrakt med Hyundai Samho Heavy Industries om bygging av to bilskip med en kapasitet på 6500 personbiler. Levering fra det sørkoreanske verftet er avtalt til fjerde kvartal 2016 og første kvartal 2017. Norwegian Car Carriers har opsjon på å doble ordren til fire nybygg.
JP Morgan-samarbeidet om Norwegian Car Carriers vil være selskapets hovedvekstområde innenfor shipping fremover.
Tom Erik Klaveness eier 46 prosent av aksjene i Klaveness Marine. Resten er likt fordelt på døtrenes selskaper KAK Shipping Invest og KKN Invest.
Selskapet har en egenkapital på 400 millioner dollar.
Les også:
Hellas finansminister fremmer «vanskelig avtale»
Alvorlige sikkerhetsavvik hos Jernbaneverket
Over 100 bekymringsmeldinger om Statoil til Arbeidstilsynet
Se DNtv: Slik blir den nye terminalen på Gardermoen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.