Norwegian la torsdag morgen frem sine resultater for tredje kvartal. Nettoresultatet ble 933 millioner kroner. En vekst på 160 millioner kroner fra samme periode ifjor.
Flyselskapet hadde en fyllingsgrad på 91 prosent i kvartalet.
Omsetningen i kvartalet ble 8,4 milliarder kroner, en økning på 15 prosent. Samlet kapasitetsvekst (ASK) og trafikkvekst (RPK) var på 17 prosent i tredje kvartal.
– Jeg er svært godt fornøyd med at våre trofaste kunder verden over fortsetter å fly Norwegian. Utviklingen er jevnt god i alle markeder, men den største veksten ser vi i Spania, spesielt på innenriksrutene. Rutene mellom London og Paris og USA har også en god utvikling, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en pressemelding.
8,6 millioner passasjerer reiste med Norwegian i kvartalet, opp fra 7,7 millioner i tredje kvartal 2015.
Knekk i punktligheten
I sommer hadde Norwegian interne bemanningsproblemer som skapte store forsinkelser for endel flyvninger. Dette første til at selskapets punktlighet sank med hele seks prosentpoeng, til 74 prosent.
Familien Kjos skapte pilotkaos
Regelmessighetsraten, det vil si antallet planlagte flyvninger som blir gjennomført var på 99,5 prosent, ned fra 99,9 prosent i samme periode ifjor.
Venter fortsatt vekst
Norwegian regner med en vekst i ASK (tilgjengelige setekilometer) på 18 prosent for 2016 og en vekst på 30 prosent i 2017. Norwegian regner med at kostnadene knyttet til ASK holder seg stabil på dagens nivå også i 2017.
Selskapet oppgir svingninger i drivstoffkostnadene og valutakursene som de største risikofaktorene fremover.
Les også:
Dette lanserte Tesla i natt
Fant gull i ull
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.