På dagens kvartalspresentasjon kunne Orkla-sjef Peter A. Ruzicka slå i bordet med driftsforbedringer i tredje kvartal. Samtidig innfri bunnlinjen mens topplinjen overskyter estimatene.

- Resultatene viser at vi er på riktig spor, men vi ser en del områder med potensial og utfordringer. Jeg må minne dere på at konkurransen der ute er tøff og det er utfordringer med den svake kronekursen, sier Ruzicka.

Det er sjette kvartal på rad at Orkla leverte organisk vekst i krevende markeder, ifølge orkla-sjefen.

- Det var flere vellykkede nylanseringer og omfattende kostnadsforbedringer i hele verdikjeden, sier Ruzicka i dagens melding.

Moderat vekst

Orklas justerte driftsresultat var 993 millioner kroner i perioden, sammenlignet med 879 millioner kroner tredje kvartal ifjor. Det var ventet et justert driftsresultat på 947 millioner kroner, ifølge TDN Finans

"Det forventes moderat vekst i dagligvaremarkedene i Norden og Baltikum i årene som kommer, men det vil være noe variasjon mellom markedene", skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Orkla-sjefen vil fortsette med å arbeide hardt med å forbedre lønnsomheten i det han beskriver som et tøft marked.

- Og vi vil jobbe videre med å redusere kostnadene, sier han på dagens presentasjon.

Konkurransemyndighetene har godkjent kjøpet av det svenske merkevareselskapet Cederroth, under forutsetning av at merkene Asan og Allévo selges.

"Arbeidet med å integrere Cederroth i Orkla Home & Personal er godt i gang", skriver Orkla.

Konkurransefortrinn

Orklas ulike forretningsområder er i større eller mindre grad eksponert for valutarisiko.

Orkla Foods økte organisk med 4,2 prosent, Orkla Food Ingredients 4,0 prosent, Orkla Confectionery & Snacks 1,2 prosent mens Orkla Home & Personal svekket seg 2,6 prosent.

- Den svake norske kroner er en utfordring for oss, sier Ruzicka.

I den senere tid har en svekket norsk og svensk krone medført en vesentlig økning i innkjøpskostnader for de nordiske selskapene, ifølge Orkla-sjefen. Derimot har mange av Orklas selskaper en betydelig grad av innkjøpene i lokal valuta som reduserer realeffekten av en svekket valuta.

"Dette kan på lengre sikt gi Orkla et konkurransefortrinn mot internasjonale konkurrenter, med en vesentlig høyere andel av kostnader i utenlandsk valuta", heter det.

Fastholder mål

Orkla opprettholder strategien om å være Nordens ledende merkevareselskap, med Norden og Baltikum som hovedmarkeder, som kommunisert under selskapets investordag i London 11. september.

"Samtidig vil styret foreslå en utbyttepolitikk som tilsier at det opprettholdes et stabilt utbytte på minimum 2,50 kr per. aksje", heter det.

Orkla målsetter organisk vekst minst på nivå med markedsveksten og årlig justert driftsresultat- vekst på 6–9 prosent innen merkevareområdet for perioden 2016-2018.

Orkla-aksjen er sålangt i år opp nær 40 prosent.  Selskapet prises til omlag 72 milliarder kroner.

saken oppdateres

Les også:
En økonomi på vaklende grunn
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DN Tv: - Denne bilen skal kjøres
-Denne bilen skal kjøres
Volkswagen har med Golf R laget en familiesportbil.
02:15
Publisert: