Matvare- og merkevareselskapet Orkla innfrir forventningene i årets første tre måneder, der bunnlinjen er betydelig bedre enn på samme tid ifjor.
- For åttende kvartal på rad har vi klart å oppnå organisk omsetningsvekst i markeder preget av sterk internasjonal konkurranse. Det har vært flere vellykkede nylanseringer, og vi ser også effekten av mange interne forbedringsprosjekter. I kvartalet var det flere viktige oppkjøp som vil styrke vår virksomhet fremover, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Jotun og Sapa
Selskapet fikk et justert driftsresultat på 817 millioner kroner, mens 814 millioner var ventet. Resultat før skatt var bedre enn ventet på 1,2 milliarder kroner, mot 974 millioner kroner ventet, ifølge TDN Finans.
Resultatet løftes av sterke resultater fra blant annet malingsprodusenten Jotun og aluminiumsvirksomheten Sapa.
Resultat fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper økte med 94 prosent til 462 millioner kroner i første kvartal, fremgår det av kvartalsrapporten.
Les også: Orkla vil legge ned over 50 fabrikker (DN+)
Britisk oppkjøp
Orkla melder tirsdag morgen om nok et oppkjøp, som basert på fjorårets tall, kan øke omsetningen med over 700 millioner kroner.
Gjennom sitt heleide datterselskap Orkla House Care Norge kjøper Orkla den britiske malerustyrsprodusenten L.G. Harris & Co. Kjøpesummen oppgis til 55 millioner pund, omlag 648 millioner kroner, på gjeldfri basis.
Orkla er fra før en betydelig nordisk aktør i samme bransje gjennom Jordan, som selskapet snappet opp for noen år tilbake.
"Med dette kjøpet dobler Orkla House Care sin virksomhet", heter det i en melding.
Les også: Merkevaretopp tjente 9,9 mill.
Størst på frossenpizza
Harris, med nær 1000 ansatte, har fabrikker utenfor Birmingham, Storbritannia og i Zhaoqing City, Guangdong-provinsen i Kina.
Harris eier også 50 prosent i et joint venture med en lokal partner i India for å betjene det indiske markedet. I tillegg eier selskapet en minoritetsandel i en produsent av malerverktøy på Sri Lanka.
Den britiske produsenten hadde et resultat før skatt, av- og nedskrivninger (ebitda) på 5,7 millioner pund av salgsinntekter på 60,9 millioner pund i siste tolv måneder per mars 2016.
Orkla fikk for øvrig en verdivekst på syv prosent innen frossenpizza-segmentet i første kvartal. Selskapet solgte 1,2 millioner flere Grandiosaer i årets første måneder sammenlignet med samme periode i 2015 og styrket sin markedsandel.
- Frossenpizza er vår største kategori, og vi styrker oss innen denne kategorien, sa Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
Les også: Utfordrer «Grandisen» (DN+)
Følg markedet på DN Investor
Les også: Kinas nye bobler: jernmalm og egg
Statoil selger amerikansk skiferfelt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.