SAS gikk som ventet kraftig i driftsunderskudd i regnskapsmessig første kvartal 2015/2016, som sesongmessig er selskapet svakeste (se tabell).
Underskuddet er imidlertid lavere enn i samme periode foregående år.
SAS-sjef Rickard Gustafson påpeker at forbedringen er på over en halv milliard svenske kroner.
- Forbedringen drives av våre kommersielle fremskritt, vesentlig lavere drivstoffkostander og effekter fra kostnadstiltak, sier Gustafson i en melding tirsdag.
Fasit er imidlertid en bunnlinje på omlag en kvart milliard svenske kroner i minus (-640).
Svakere forbedringer
Gjennom året venter SAS å øke kapasiteten på langdistanseflygningene med 25 prosent, ifølge kvartalsrapporten. Kostnadsreduksjon i flybransjen har vært stor, men ventes suksessivt å avta gjennom resten av regnskapsåret, påpekes det.
"Dette i kombinasjon med fortsatt intensiv konkurranse forventes å medføre at resultatutviklingen resten av regnskapsåret sammenlignet med foregående år blir lavere enn i det første kvartalet", heter det i kvartalsrapporten.
Gustafson understreker at arbeidet med å markedstilpasse og effektivisere virksomheten går med uforminsket styrke.
- En viktig del for å øke vår kostnadsfleksibilitet er outsourcingen av bakkevirksomheten på linjestasjonene i Norge, som nå er sluttført i henhold til plan, sier SAS-sjefen.
Ser overskudd
Han opprettholder selskapets guiding for helåret.
SAS venter å kunne levere et positivt resultat før skatt og engangsposter i regnskapsåret 2015/16, forutsatt at ikke noe uforutsett skulle inntreffe. For helåret 2015/2016 venter analytikerne et driftsresultat på 3.090 millioner svenske kroner, av driftsinntekter på 40.264 millioner, ifølge TDN Finans.
- Det sesongmessige negative resultatet gjør at vår soliditet har falt i løpet av kvartalet, men som følge av resultatforbedringen i forrige regnskapsår er den to prosentpoeng høyere enn ifjor. Den finansielle beredskapen på 37 prosent er godt over vår målsetning, sier Gustafson.
Han legger til at SAS har sikret finansiering av forskuddsbetalinger av flyordre til begynnelsen av 2018.
- Forut våren og fremover venter vi at konkurransen kommer til å fortsette og være intensiv. Vi møter den med et sterkt produkt, et attraktivt nettverk og engasjert effektiviseringsarbeid, sier Gustafson.
Øker
SAS gjentar også at de venter en ASK-vekst på rundt ti prosent i 2015/2016. Økningen vil være størst i vinterhalvåret. Eksklusive den interkontinentale ekspansjonen er kapasitetsveksten rundt én prosent.
Selskapet gjentar også at de venter en betydelig lavere PASK og enhetskostnad i 2016 enn i 2015 på grunn av kapasitetsveksten.
Les også: Vinterbyks for SAS
Resultateffekten fra effektiviseringstiltakene ventes fortsatt å være rundt en milliard svenske kroner i 2016.
Investeringene i regnskapsåret anslås nå til mellom 1,5-2,0 milliarder svenske kroner, mot litt over 1,5 milliarder svenske kroner i forrige kvartalsrapport.
Sikrer drivstoffprisen
Finansdirektør Göran Jansson sier på selskapets kvartalspresentasjon tirsdag at 73 prosent av drivstoff-forbruket til SAS er sikret de neste 12 måneder, ifølge TDN Finans.
80 til 97 prosent er hegdet på 501 til 600 dollar per tonn mellom andre og fjerde kvartal, ifølge SAS-toppen.
55 prosent av eksponeringen mot dollar er hegdet de neste tolv månedene og 62 prosent mot kronen.
300 millioner borte
Før dagens tall anbefaler fire analytikere kjøp av SAS-aksjen, én analytiker anbefaler hold, og én anbefaler salg av aksjen.
SAS-aksjen er ned fire prosent til 23,70 kroner på Oslo Børs tirsdag , et verdi fall på omkring 300 millioner kroner fra børsslutt mandag.
Det priser flyselskapet til rundt 7,8 milliarder kroner, en oppgang på nær 60 prosent de siste 6 månedene. Sålangt i år er aksjen imidlertid ned nær 9 prosent.
* SAS har avvikende regnskapsår
Følg markedet på DN Investor
Les også:
- Markedet begynner å tro at vi har sett bunnen
Asia i dag: Kinesisk handel stuper
Rousseff kjemper for sitt politiske liv i Brasil
- Vil ta 70 år å utjevne lønnsforskjeller (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.