Et knusktørt riggmarked har sendt dagratene i fritt fall. Samtidig bidrar den massive overkapasiteten til at en rekke rigger legges i bøyer eller blir gjort om til spiker.
Analytiker Andreas Stubsrud i Pareto Securities mener utviklingen har gått raskere enn mange har trodd. I forrige uke tok den amerikanske riggiganten Transocean ut ytterligere to enheter av i alt 18 enheter som er planlagt eller allerede fjernet fra markedet.
- Skrapingsbølgen har etter vår mening gått fortere enn markedet tror og trodde. Det vil gjøre at markedet balanserer en gang i fremtiden, men om det blir i 2016, 2017 eller 2018, gjenstår å se, sier Stubsrud til DN.
- Ekstremt
Analytikeren viser til at 32 flytere er fjernet fra markedet. Det utgjør over ti prosent av markedet, og er historisk ekstremt høyt, ifølge ham.
Samtidig går ytterligere 50 gamle rigger av kontrakt de neste 12 månedene.
- Hvis oljeprisen holder seg lav og markedet fortsetter som det gjør i dag, så kommer det til å bli skrapet minimum 30 til, sier Stubsrud.
Kan ramme sokkelen
Det er imidlertid ikke skrapet noen rigger fra norsk sokkel ennå.
Analytikeren mener de neste seks månedene blir avgjørende da det er første gang på svært lenge at det vil komme ut lengre kontrakter - ventelig til mye lavere ratenivå enn før. Ettersom aktiviteten skal ned vil flere stå uten kontrakt, påpeker Pareto-analytikeren.
- Spenningen er hvem som får de kontraktene. Det tror vi blir litt mer riggavhengig enn hvem som byr lavest, sier Stubsrud.
Overkapasitet
Et tegn i tiden er at den største operatøren på sokkelen, Statoil, i høst betalte stort for å komme seg ut av flere riggkontrakter på sokkelen, samtidig som andre rigger ble satt på hold. Selv om dette hadde innslag av vintersesongjusteringer, ville oljeselskapet trolig vise at de har et lavere riggbehov, mener analytikeren.
Bakgrunn: - Verre enn noen kunne sett for seg i sine villeste fantasier
Analysesjef Truls Olsen i Fearnley Securities mener skrapingen overgår alle tidligere nedganger i riggmarkedet.
- Hvis det fortsetter å øke i dette tempoet, så er det mulig at vi får en bedring om noen år, avhengig av oljeprisen. Utfordringen er at mye av tonnasjen er ny samtidig som det fortsetter å komme ut ny tonnasje i markedet, slik at man ikke nødvendigvis får rebalansert alle segmentene på en like enkel måte, sier han til DN.
- Desperate
Skrapingen har imidlertid ikke bidratt til å dempe ratefallet, og analytikeren mener det fremdeles er langt igjen til bunnen er nådd. Svaret på hvor langt og hvor lenge nedturen vare vil avhenge av oljeprisutviklingen og hvor raskt kapasiteten tas ut av markedet, påpeker Olsen.
- Riggeierne begynner å bli desperate etter jobb. Fremleieaktiviteten blant oljeselskapene som sitter på overskuddstonnasje er også relativt aggressive om dagen. Hver krone de får bidrar til kassen sålenge de betaler for riggen, sier analytikeren.
Mens en dypvannsenhet kunne oppnå en dagrate på inntil 600.000 dollar ifjor, ligger dagens nivå på omlag det halve.
- Ganske ille
Stubsrud tror vi "veldig snart" ser nivåer høyt på 200.000-dollartallet, og påpeker at dette er under inntjeningen som riggselskapene trenger for å dekke driftskostnadene samt renter og avdrag. Han tviler imidlertid på at man vil se veldig mange av de beste enhetene ned mot 200.000 dollar.
- Det er ganske ille med 275.000 dollar. Om det blir 275.000 eller 225.000 dollar er det veldig, veldig dårlig uansett, sier analytikeren.
Truls Olsen i Fearnley tror også man vil se ratenivåene presse lønnsomheten til null, målt mot driftskostnadene alene.
- Dit er det åpenbart realistisk at vi kommer, spesielt på korte kontrakter, sier han.
En varslet krise
Offshoreinvestor Kristian Siem var lenge sentral i restruktureringen av norsk riggindustri.
Før årsskiftet uttalte han til DN at ratene "ihvertfall skal under 200.000 dollar dagen". Han varslet også at flere riggeiere ville leie ut sine rigger til under daglige riggkostnader.
- Dette burde vært mulig å se for minst to år siden. Det har vært en voldsom kontrahering som la til grunn stadig større etterspørsel etter dypvannsrigger, uttalte Siem til DN i desember.
Les også:
Riggavtale glapp for Fredriksen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.