Markedet for riggselskapene blir mer utfordrende i 2016 enn 2015, mener administrerende direktør Jakob Korsgaard i Maersk Drilling Norge.
- Hva som skjer i 2017 er det store spørsmålet, men håpet noen øyner kan skyldes dårlig visibilitet så langt frem i tid, sier han til TDN Finans under et seminar i regi av Rederiforbundet torsdag kveld.
Korsgaard er også styreleder i Rederiforbundets gruppe for offshore-entreprenører.
- Maersk Drilling og gruppen for offshore-entreprenører venter at 2016 blir verre enn 2015. Selskapene lever på lånt tid, på kontrakter som ble inngått i et helt annet marked, sier han.
Sjekk skattelistene for 2014 her
- Det store spørsmålet
Nå er det store spørsmålet i bransjen hva som skjer i 2017, ifølge Korsgaard.
- Blir det en oppgang da eller kanskje i 2018? Ofte skyldes optimisme knyttet til timing at bransjen rett og slett ikke klarer å se så langt. Vi klarer ikke å se det dystre der fremme, ei heller lyse, sier riggtoppen.
- Vi håper at 2017 er vendepunktet, men vi kan ikke være sikre, sier han.
Samtidig understreker riggtoppen at nedgangstider også byr på muligheter.
- Jeg kommer selv fra et selskap som har god bredde og sterk finansiell posisjon som ser perioden vi er i nå som en mulighet.
- De selskapene som er bekymret for egen posisjon i dag, er riktignok bekymret med god grunn, sier han.
Beholder troen
På sikt har Korsgaard tro på bransjen både internasjonalt og på norsk sokkel.
I internasjonale markedet er flere eldre rigger som må bli hugget opp, påpeker han. Samtidig er ikke riggtoppen i tvil om at markedet også i fremtiden vil trenge rigger som i dag er godkjent for arbeid på norsk sokkel.
- Samtidig er det viktig at vi innstiller oss på at selv om markedet kommer tilbake, kommer det neppe tilbake på de nivåene det var, sier han.
- Må få ned kostnadene
I den forbindelse mener Korsgaard at det ikke finnes noen alternativer til at kostnadene må ytterligere ned.
- Det gjelder alle: myndigheter, vi, serviceselskapene og operatørene. Også arbeidstakerne må ta sin del. Den store andelen av kostnadene som personalkostnadene utgjør i riggbransjen er formentlig uholdbar.
- Endringer i rotasjonsordningen er ikke eneste veien til målet. Det er flere faktorer som variable tillegg, dyre ordninger for avløsing, avvik fra normal drift og ansiennitetsprinsipper ved nedmanning som negativt påvirker kostnadene i bransjen, presiserer han.
Korsgaard mener dette blant annet handler om de «unge talentene som må ut fordi ansiennitetsprinsippet på norsk sokkel står så sterkt».
- Bransjen sier farvel til unge som har den nye kunnskapen man trenger. Men må lære opp eldre som ikke har den kompetansen, men høyere lønn, til å gjøre den jobben de unge gjorde, sier han.
Se DNtv: Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.