Markedet for riggselskapene blir mer utfordrende i 2016 enn 2015, mener administrerende direktør Jakob Korsgaard i Maersk Drilling Norge.
- Hva som skjer i 2017 er det store spørsmålet, men håpet noen øyner kan skyldes dårlig visibilitet så langt frem i tid, sier han til TDN Finans under et seminar i regi av Rederiforbundet torsdag kveld.
Korsgaard er også styreleder i Rederiforbundets gruppe for offshore-entreprenører.
- Maersk Drilling og gruppen for offshore-entreprenører venter at 2016 blir verre enn 2015. Selskapene lever på lånt tid, på kontrakter som ble inngått i et helt annet marked, sier han.
Sjekk skattelistene for 2014 her
- Det store spørsmålet
Nå er det store spørsmålet i bransjen hva som skjer i 2017, ifølge Korsgaard.
- Blir det en oppgang da eller kanskje i 2018? Ofte skyldes optimisme knyttet til timing at bransjen rett og slett ikke klarer å se så langt. Vi klarer ikke å se det dystre der fremme, ei heller lyse, sier riggtoppen.
- Vi håper at 2017 er vendepunktet, men vi kan ikke være sikre, sier han.
Samtidig understreker riggtoppen at nedgangstider også byr på muligheter.
- Jeg kommer selv fra et selskap som har god bredde og sterk finansiell posisjon som ser perioden vi er i nå som en mulighet.
- De selskapene som er bekymret for egen posisjon i dag, er riktignok bekymret med god grunn, sier han.
Beholder troen
På sikt har Korsgaard tro på bransjen både internasjonalt og på norsk sokkel.
I internasjonale markedet er flere eldre rigger som må bli hugget opp, påpeker han. Samtidig er ikke riggtoppen i tvil om at markedet også i fremtiden vil trenge rigger som i dag er godkjent for arbeid på norsk sokkel.
- Samtidig er det viktig at vi innstiller oss på at selv om markedet kommer tilbake, kommer det neppe tilbake på de nivåene det var, sier han.
- Må få ned kostnadene
I den forbindelse mener Korsgaard at det ikke finnes noen alternativer til at kostnadene må ytterligere ned.
- Det gjelder alle: myndigheter, vi, serviceselskapene og operatørene. Også arbeidstakerne må ta sin del. Den store andelen av kostnadene som personalkostnadene utgjør i riggbransjen er formentlig uholdbar.
- Endringer i rotasjonsordningen er ikke eneste veien til målet. Det er flere faktorer som variable tillegg, dyre ordninger for avløsing, avvik fra normal drift og ansiennitetsprinsipper ved nedmanning som negativt påvirker kostnadene i bransjen, presiserer han.
Korsgaard mener dette blant annet handler om de «unge talentene som må ut fordi ansiennitetsprinsippet på norsk sokkel står så sterkt».
- Bransjen sier farvel til unge som har den nye kunnskapen man trenger. Men må lære opp eldre som ikke har den kompetansen, men høyere lønn, til å gjøre den jobben de unge gjorde, sier han.
Se DNtv: Bordtennis, lavvo og strandstoler. Googles kontorer er litt annerledes.