Tirsdag presenterte Riksrevisjonen en omfattende gjennomgang av pengebruken på vedlikehold av jernbanenettet.

Riksrevisjonen er ikke imponert, og konkluderer med at det har vært «svak styring og oppfølging» av vedlikeholdsarbeidet.

Riksrevisjonen har gransket årene 2006 til 2014, en periode hvor bevilgningene til Jernbaneverket økte med 110 prosent. 

- Svak måling

Riksrevisjonen mener Samferdselsdepartementet ikke har fastsatt gode nok måltall og dermed har mangelfull oversikt over om Jernbaneverket bruker midlene effektivt.

Fra 2006 til 2011 fant riksgranskerne en negativ utvikling i regularitet og såkalt oppetid på jernbaneinfrastrukturen.

Fra 2011 til 2014 var utviklingen positiv. 2014 hadde likevel dårligere tall for forsinkelser som skyldtes skinner, strøm og signaler enn i 2006. For hele perioden lå tallene under de forventningene Samferdselsdepartementet hadde satt.

Jernbaneverket selv har heller ikke godt nok system for å måle produktivteten i sitt vedlikeholdsarbeid, ifølge Riksrevisjonen.

Etterlyser styring

Endelig har etaten ikke god nok samlet oversikt over tilstanden på jernbanenettet. Kunnskapen finnes lokalt, men det er ifølge revisjonen mangler i samlingen av kunnskapen og dermed i muligheten for overordnet styring av vedlikeholdsarbeidet.

Riksrevisjonen anbefaler blant annet at Samferdselsdepartementet gjennom kommende jernbanereform og omorganisering sørger for sterkere sentral styrring og oppfølging av vedlkeholdsarbeidet  på bane.

Effektiviseringsmulighetene i arbeid som utføres av eksterne tilbydere bør også vurderes nærmere, heter det.

Skylder på forrige regjering

- Det er på den rød-grønne regjeringens vakt at det ble dårligere regularitet på jernbanen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han har merket seg at utviklingen tross alt ble positiv i årene 2011 til 2014, hvor dagens regjering hadde medansvar.

Statsråden erkjenner at det har vært problemer med systemer for sentral oversikt og effektivitetsmåling av Jernbaneverkets vedlikeholdsarbeid.

- Det er derfor vi nå skal gjennomføre en jernbanereform med en stor organisasjonsendring, sier Solvik-Olsen.

I fjor vår varslet Samferdselsdepartementet at det skal opprettes et eget jernbanedirektorat. Under dette skal det etableres et eget statlig infrastrukturforetak som skal levere tjenester.

Videre skal togdriften konkurranseutsettes. Statsråden mener omorganiseringen nettopp vil bedre systemene og gi oversikt over vedlikehold på bane.

-Mye riktig

-Riksrevisjonen har mye rett  i det de skriver i sin rapport.  Vi er ydmyke overfor det som påpekes og må forbedres, sier infrastrukturdirektør  Gorm Frimannslund i Jernbaneverket.

Han  peker likevel på  det store vedlikeholdsetterslepet samlet opp gjennom mange år som forklaring på manglende forbedringer i årene 2006-2011.

-Så lenge det var for lite penger til å bytte ut det vi mente måtte byttes, går regularitet og oppetid ned, sier han.

Ifølge Frimannslund har betydelig bevilgningsøkning de påfølgende årene gitt forbedringer, særlig  i 2015.

-Det skal mye til for at dette ikke fortsetter i 2016, sier han.

Direktøren sier  Jernbaneverket nå er godt i gang  forbedre systemsvakhetene som Riksrevisjonen mener har bidratt til manglede oversikt og mulighet for å måle effektiviteten i jernbaneverkets vedlikeholdsarbeid.

-Vi arbeider løpende med å bruke våre datasystemer mer profesjonelt og har nå samlet oversikt over status og vedlikeholdsbehov, sier Frimannslund.

Kritikk fra NAF

Interesseorganisasjonen Norges Automobil-Forbund (NAF) sendte tirsdag ut en pressemelding hvor de uttrykte skuffelse over den manglende styringen i Jernbaneverket.

- Jernbaneverket oppnår for lite med midlene de blir tildelt. Tid og forutsigbarhet er avgjørende for om folk velger bil fremfor kollektivt. Dersom politikerne virkelig vil oppnå klimamålsettingene og nullvekst i personbiltrafikk i byene, må de sørge for at tog kan konkurrere med bil, uttalte kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal, ifølge en pressemelding.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:

Fellesforbundet og Parat bryter forhandlingene i frontfagsoppgjøret

Sarah Natasha Melbye blir forlagssjef

- Det kommer til å bli verre

Se DNTV:

Kan roboter ta seg av innsjekk på flyplassen?
Det skjer neppe med det første, men i fremtiden kan en robot som denne ta i mot deg når du skal sjekke inn på flyplassen eller på hotellet.
01:13
Publisert: