Andreas Sohmen-Pao ble Norgeskjent da familien hans kjøpte rederiet Bergesen i 2003. I dag er han konsernsjef i det nå Singapore-baserte selskapets tankvirksomhet, BW Maritime.
Advarer
I et intervju med Financial Times advarer han skipsreder John Fredriksen mot å bestille nye supertankere (VLCC).
Fredriksen uttalte til avisen mandag at han var beredt til å plassere en "betydelig" ordre for bygging av flere skip mot slutten av 2012. Bakgrunnen for å bestille nye skip i et marked som allerede tynges av sterk overkapasitet, er at nye skip er langt mer økonomiske. Bunkerskostnadene kan reduseres med så mye som 10.000 dollar per dag, ifølge Fredriksen.
Fra vondt til verre
Sohmen-Pao advarer imidlertid om at nye skip kan gjøre "vondt verre".
- Det er enkelte fordeler med å kjøpe nye skip, men man må huske på at du kan gjøre vondt verre om du bestiller i et overmettet marked, sier han til Financial Times.
BW Maritimes preferanse er å kjøpe eksisterende skip i tider med overkapasitet i tankmarkedet, som nå, ifølge ham.
Har et poeng
Sohmen-Pao gir likevel Fredriksen medhold i at han har et poeng når han sier at nye skip tilbyr bedre forbruk av drivstoff.
Derfor må prisen på eksisterende skip reflektere ulempene ved å ta på seg et skip som ikke forbruker drivstoff like effektivt, påpeker han.
BW-konsernet eies av Sohmen-familien og består, foruten BW Maritime, av BW Gas, BW Offshore (børsnotert) og BW Ventures.
Les også:
Fredriksen vil spare drivstoff med nye supertankere
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.