Høyesterett slo fredag før påske fast at småsparer Ivar Petter Røeggen ikke ville ha kjøpt såkalte garanterte spareprodukter av DNB dersom han hadde visst hva produktet egentlig var. DNB ble dømt til å betale Røeggen tilbake alle pengene han tapte på produktet, 230.000 kroner, samt sakskostnader og renter.
Måten DNB markedsførte de såkalte garanterte spareproduktene på overfor en ikke-profesjonell investor som Røeggen, var avgjørende for Høyesteretts dom.
I kjølvannet av dommen har Finansklagenemnda mottatt klager fra flere personer.
– Vi har fått inn en rekke klager etter dommen, opplyser direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda til NTB.
Han sier at flere av klagerne ikke har klaget overfor sin bank, før de nå sender klagen til Finansklagenemnda. Det innebærer at nemnda må starte saksbehandlingen med å sende klagene over til de aktuelle finansinstitusjonene, slik at de kan ta stilling til dem før Finansklagenemnda kan gå videre med saken.
Brev sendt
Det er nå en uke siden Finansklagenemnda sendte brev til finansinstitusjoner som kan være berørt av Røeggen-dommen.
– I brevet viser vi til dommen og ber bankene vurdere hver klagesak i lys av den, med vekt på informasjon og markedsføring, slik dommen legger opp til, sier Sverdrup.
Han sier brevet er stilet likelydende til de finansinstitusjonene som er berørt.
– Vi har ikke forskjellsbehandlet i det hele tatt mellom saker som gjelder eksakt samme produkt som Røeggen kjøpte, og andre saker, sier han.
Ikke sikkert
DNB har fra før til vurdering 220 klagesaker som gjelder samme produkt som Røeggen kjøpte.
Men at disse sakene gjelder samme spareprodukt er ikke uten videre ensbetydende med at sakene er identiske, ifølge Sverdrup.
– Det kan tenkes at ikke alt informasjonsmateriell som er brukt i disse 220 sakene er identisk med informasjonsmateriellet som ble brukt i Røeggen-saken. Dersom informasjonsmateriellet er likt, så har vi en case. Hvis ikke, så må sakene vurderes i lys av informasjonen og markedsføringen som ble gitt i den konkrete saken, sier Sverdrup.
30 foretak
Drøyt 30 foretak eller finansinstitusjoner har fått brev fra Finansklagenemnda i kjølvannet av Røeggen-dommen. Klagene omfatter i alt 2.000 saker der såkalte garanterte eller strukturerte spareprodukter er solgt.
Dersom bankene helt eller delvis avviser disse klagene, vil Finansklagenemnda be om en begrunnelse og om å få se dokumentasjonen som ligger til grunn for avslaget. Finansklagenemnda har gitt finansinstitusjonene fire ukers svarfrist, sier direktør Harald Sverdrup. (©NTB)
Les også: Disse bankene kan tape mest på Røeggen (Obs! Saken er skrevet før dommen falt, men omtaler hvilke banker som hadde flest klager på vent hos Finansklagenemnda i påvente av dommen. Red.anm)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.