Det Aker-eide skipsinvesteringselskapet Akers Ocean Yield har inngått tolvårig bareboat-kontrakter for to bilskipnybygg med Höegh Autoliners, ifølge en melding mandag.
Meget fornøyd
Höegh Autoliners vil være ansvarlig for byggeoppfølging, teknisk ledelse og drift av skipene etter levering, og vil ha opsjoner til å kjøpe skipene under kontraktsperioden. Den første opsjonen kan utøves etter fem år.
- Vi er meget fornøyd med å kunne annonsere denne transaksjonen, med to topp moderne nybygg med lange kontrakter til Höegh Autoliners. Denne transaksjonen reflekterer fullt ut Ocean Yields strategi, med skip av meget høy kvalitet på lange kontrakter til solide selskaper med en ledende posisjon i sitt marked, sier konsernsjef Lars Solbakken i Ocean Yield i en melding.
Gode priser
Skipene ventes levert april og august 2014, og finansieres med 70 prosent bankgjeld og resten med egenkapital. Skipsprisene er svært fordelaktige om dagen, ifølge toppsjefen.
- De seneste kontraheringene i Sør-Korea er gjort til 67 millioner dollar og det er ingen hemmelig at du nå kan bestille de billigere, lavt på 60-tallet, sier Solbakken til TDN Finans.
Han vil ikke si noe spesifikt om størrelse på kontrakten eller rater men indikerer hvor markedet ligger for øyeblikket.
- Det seneste som er gjort på spotmarkedet er rundt 27-28.000 dollar per dag på timecharter-basis med 7.000 dollar dagen på drift. Så man er jo rundt de typer nivåer, sier han.
Attraktiv finansiering
Akers gode bankforhold gjør at selskapet har oppnådd attraktiv bankfinansiering som er rimeligere enn vanlige vilkår for skipsfinansiering, ifølge Solbakken. Selskapet har for øyeblikket rundt 170 millioner dollar i kontanter.
- Vi får gode marginer og det er noe som gjør at vi er konkurransedyktige. Selv om Aker ikke garanterer, så nyter vi godt av tilknytningen. Mye av skipsfinansieringen ligger med en margin på 350 punkter i dag. Og dette er litt bedre enn det. Det er fordi vi har alle enhetene på lange kontrakter og kredittrisikoen blir veldig liten, sier han.
Ocean Yield er et skipseiende selskap bestående av marine eiendeler på bareboat kontrakter innenfor oljeservice-sektoren, og nå også innenfor bilskip.
Selskapet ble etablert i 2012 og er 100 prosent eid av Aker, som igjen eies av investor Kjell Inge Røkke med omkring 67 prosent.
Les også:
Slik skal han fjerne Røkke-rabatten
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.