For leietaker Aker Solutions, der Røkke har med staten på eiersiden, er ikke skipet like gullkantet, skriver Dagens Næringsliv.
"Aker Wayfarer" er i ferd med å bli en gullgruve for Aker og Røkke.
Det var Aker Solutions som opprinnelig bestilte båten. Men våren 2009 ble skroget og byggekontrakten solgt til Aker. Hensikten var at Aker skulle bygge skipet og leie det ut til Aker Solutions. På den måten slapp Aker Solutions risikoen med å bygge skipet og slapp å ha finansieringsforpliktelsen på egen balanse. Aker Solutions skulle videreleie skipet til potensielle kunder i oljebransjen.
Aker betalte drøyt 200 millioner kroner for skrog og byggekontrakten - som var kostpris.
Men samtidig betalte Aker Solutins forskuddsleie på skipet på 310 millioner kroner.
Tjener fett
Byggingen av skipet ble finansiert ved hjelp av byggelån fra verftet. Lånet ble refinansiert ved levering høsten 2010 med lån i Eksportfinans.
Fra levering av skipet får Aker stabile leieinntekter i ti år frem til høsten 2020. Leien, inkludert forskuddsleien, er på 2,4 milliarder kroner. Overskuddet fra å leie ut "Aker Wayfarer" blir rundt 1,2 milliarder kroner.
Aker Solutions har hatt et samlet driftsunderskudd på 200 millioner kroner på å leie båten i 2010 til 2011. Også i 2012 blir det underskudd.
- Slik vi opererer båten i dag (...), er det krevende å tjene penger. Vi har ikke tjent penger på båten i første halvår, sier finansdirektør Leif Borge til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.